naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
- Undervisningsopplegg
- 3.–4. trinn
- Bevegelse
Bevegelse
I dette opplegget får elevene i oppdrag å lage en modell som viser hvordan vi beveger armer og bein. De skal bruke modellen til å forklare hvordan vi beveger oss ved hjelp av muskler og skjelett, og de skal beskrive energikjeden fra sola til bevegelse av kroppen vår.
Dette opplegget er ikke prøvd ut med elever ennå pga. koronasituasjonen. Prøv det gjerne ut og gi oss tilbakemelding!
Overordna læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive hvordan vi beveger oss ved hjelp av muskler og skjelett
- sammenligne muskelmodell med observasjoner av egen arm
- beskrive energikjeden fra sola til bevegelse av kroppen
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Energi og materie (KE69)
- Kropp og helse (KE71)
Kompetansemål
-
4. trinn
- undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar (KM793)
- sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag (KM795)
- samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder (KM783)
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)
- beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse (KM766)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne skrive (GF2)
- Å kunne lese (GF3)
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bevegelsesenergienergi i noe som beveger seg
-
energinoe som kan få noe til å skje
-
energikjederekkefølge som viser hvordan energien flytter seg
-
forklarekoble observasjoner til det vi vet fra før for å finne svar på et spørsmål
-
hjernendel av kroppen som gjør at vi kan sanse, tenke og styre kroppens bevegelser
-
kjemisk energienergi som kan frigjøres fra for eksempel mat eller bensin
-
knokkelbeinstykke som er del av skjelettet
-
leddbevegelig forbindelse mellom to eller flere knokler
-
modellforenklet framstilling, for eksempel en gjenstand eller en figur, som hjelper oss med å forstå noe
-
muskeldel av kroppen som kan trekke seg sammen for å gi bevegelse
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
skjelettbeinsystem som gir kroppen styrke, støtte, form og evne til bevegelse
-
solenergienergi i sollys
-
varmeenergi som går fra noe som har høy temperatur til noe som har lav temperatur