I dette opplegget får elevene i oppdrag å lage en modell som viser hvordan vi beveger armer og bein. De skal bruke modellen til å forklare hvordan vi beveger oss ved hjelp av muskler og skjelett, og de skal beskrive energikjeden fra sola til bevegelse av kroppen vår. 

Dette opplegget er ikke prøvd ut med elever ennå pga. koronasituasjonen. Prøv det gjerne ut og gi oss tilbakemelding!

Overordna læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive hvordan vi beveger oss ved hjelp av muskler og skjelett
  • sammenligne muskelmodell med observasjoner av egen arm
  • beskrive energikjeden fra sola til bevegelse av kroppen
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Energi og materie (KE69)
    • Kropp og helse (KE71)

    Kompetansemål

    • 4. trinn
      • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar (KM793)
      • sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag (KM795)
      • samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder (KM783)
      • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)
      • beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse (KM766)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne lese (GF3)
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bevegelsesenergi
    energi i noe som beveger seg
  • energi
    noe som kan få noe til å skje
  • energikjede
    rekkefølge som viser hvordan energien flytter seg
  • forklare
    koble observasjoner til det vi vet fra før for å finne svar på et spørsmål
  • hjernen
    del av kroppen som gjør at vi kan sanse, tenke og styre kroppens bevegelser
  • kjemisk energi
    energi som kan frigjøres fra for eksempel mat eller bensin
  • knokkel
    beinstykke som er del av skjelettet
  • ledd
    bevegelig forbindelse mellom to eller flere knokler
  • modell
    forenklet framstilling, for eksempel en gjenstand eller en figur, som hjelper oss med å forstå noe
  • muskel
    del av kroppen som kan trekke seg sammen for å gi bevegelse
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • skjelett
    beinsystem som gir kroppen styrke, støtte, form og evne til bevegelse
  • solenergi
    energi i sollys
  • varme
    energi som går fra noe som har høy temperatur til noe som har lav temperatur