I dette undervisningsopplegget skal elevene oppleve naturen gjennom de ulike årstidene. De skal observere et tre ved å tegne det gjennom året, og bruke sansene for å samle inn data. Økt 1 gjennomføres helt i starten, øktene 2–5 gjennomføres sommer, vår, høst og vinter. I siste økt bruker elevene de innsamlede dataene til å lage et årshjul.

Dette opplegget er ikke prøvd ut med elever ennå pga. koronasituasjonen. Prøv det gjerne ut og gi oss tilbakemelding!

Overordna læringsmål

Elevene skal

  • samle og bruke observasjoner av trær til å beskrive endringer i naturen 
  • lage et årshjul som viser hvordan et tre endrer seg gjennom årstidene
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 2. trinn
      • utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre (KM787)
      • oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon (KM788)
      • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon (KM790)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bartre
    tre som ikke feller bladene (barnålene) om vinteren, som gran og furu
  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • blad
    grønn del av tre som er viktig for at treet lager mat i fotosyntesen
  • frø
    det som kan bli en ny plante
  • knopp
    blomster og blader som ikke har rukket å springe ut
  • kongle
    blomst hos bartrær
  • løvtre
    tre som feller bladene sine om vinteren, som bjørk og lønn
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • årstid
    del av året som er bestemt ved vær- og naturforhold

Tema