I dette opplegget får elevene i oppdrag å finne ut hvorfor to elever oppfører seg annerledes enn før. De skal gå inn i rollen som helsesykepleieren som møter de to elevene, og gjennom opplegget skal de finne ut og begrunne hva de mener har skjedd og gi råd for å hjelpe dem videre. Gjennom arbeidet med oppdraget lærer de om hvordan nerve- og hormonsystemet virker. 

Dette opplegget er ikke prøvd ut med elever ennå pga. koronasituasjonen. Prøv det gjerne ut og gi oss tilbakemelding!

Overordnete læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive i hovedtrekk og sammenligne hvordan nervesystemet og hormonsystemet virker
  • bruke relevant teori for å forklare hvordan ulike stoffer kan påvirke systemene
  • vurdere egne og andres forklaringer
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Kropp og helse (KE71)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensinger (KM833)
      • sammenligne nervesystemet og hormonsystemet og beskrive hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene (KM808)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne lese (GF3)

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring (TT1)
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • anabole steroider
    samlebetegnelse på kunstig fremstilte varianter av det mannlige kjønnshormonet testosteron.
  • hormon
    stoff som transportes med blodet og setter i gang bestemte responser i kroppen
  • hormonhermer
    stoff som ligner på hormon i oppbygning. Det kan forstyrre hormonbalansen i kroppen.
  • hormonsystemet
    det systemet i kroppen som sender hormoner gjennom blodet og gir responser i bestemte deler av kroppen
  • informasjon
    opplysninger om noe
  • kjertelcelle
    celle som skiller ut stoff, som hormoner, spytt eller svette
  • målcelle
    celle som tar imot bestemte signaler som da gir en bestemt respons
  • nervecelle
    celle som registrerer informasjon og sender denne videre til en annen nervecelle, muskelcelle eller kjertelcelle
  • nervesystemet
    det systemet i kroppen som mottar informasjon fra sansecellene og kontrollerer bevegelser og tanker
  • respons
    det som skjer som følge av noe annet

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • forklaring
    svar på et spørsmål som er støttet av bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe