Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 1: Hvordan beveger ulike dyr seg?

I denne økta starter elevene med å tenke på hvordan vi klarer å bevege oss. De får oppdraget om å lage en modell som skal brukes til å forklare hvordan vi kan bevege oss. Som en start på oppdraget ser elevene på hvordan ulike dyr beveger seg. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive og sammenligne hvordan ulike dyr beveger seg tilpasset ulike leveområder
  • beskrive at modeller er etterligninger av virkeligheten

Tidsbruk

Presentere oppdrag  5–10 minutt
Sorteringsoppgave: Hvordan beveger ulike dyr seg?  10–15 minutt
Sorteringsoppgave: Hvor lever de ulike dyra?  ca. 5 minutt
Tenk-par-del  ca. 5 minutt
Kongen befaler: Etterlign de ulike dyra  ca. 10 minutt
Koble til oppdrag  10–15 minutt
TOTALT  45–60 minutt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bevegelsesenergi
    energi i noe som beveger seg
  • energi
    noe som kan få noe til å skje
  • energikjede
    rekkefølge som viser hvordan energien flytter seg
  • forklare
    koble observasjoner til det vi vet fra før for å finne svar på et spørsmål
  • hjernen
    del av kroppen som gjør at vi kan sanse, tenke og styre kroppens bevegelser
  • kjemisk energi
    energi som kan frigjøres fra for eksempel mat eller bensin
  • knokkel
    beinstykke som er del av skjelettet
  • ledd
    bevegelig forbindelse mellom to eller flere knokler
  • modell
    forenklet framstilling, for eksempel en gjenstand eller en figur, som hjelper oss med å forstå noe
  • muskel
    del av kroppen som kan trekke seg sammen for å gi bevegelse
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • skjelett
    beinsystem som gir kroppen styrke, støtte, form og evne til bevegelse
  • solenergi
    energi i sollys
  • varme
    energi som går fra noe som har høy temperatur til noe som har lav temperatur