naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
- Undervisningsopplegg
- 3.–4. trinn
- Spennende stoffer
Spennende stoffer
I dette undervisningsopplegget skal elevene utforske egenskapene til ulike hvite stoffer og ved hjelp av dette finne ut hvilke stoff som er funnet.
Overordnete læringsmål
Elevene skal kunne
- observere og analysere ulike stoff
- presentere resultatene av analysene
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Energi og materie (KE69)
Kompetansemål
-
4. trinn
- undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar (KM793)
- bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn (KM794)
- utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer (KM799)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne skrive (GF2)
- Å kunne lese (GF3)
Tilknytning til utgående læreplan (LK06)
Læreplan i naturfag
- Etter 4. årstrinn
- Forskerspiren
- bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
- bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
- Fenomener og stoffer
- gjennomføre forsøk som viser at stoffer og stoffblandinger kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger
- Forskerspiren