Bakterier

I dette undervisningsopplegget blir elevene satt i rollen som legeteam på et legekontor. De får presentert en sykdomshistorie, og oppdraget er å stille diagnose og foreslå behandling. Elevene skal bruke bevis for å begrunne sin egen konklusjon. Underveis lærer de blant annet om kroppens immunsystem og hvordan man kan unngå smittsomme sykdommer.

Opplegget er laget for elever på helse- og oppvekstfag, men det passer også fint for andre elever, for eksempel på biologi 1.

Overordna læringsmål 

Elevene skal kunne

  • beskrive hvordan bakterier er en viktig del av immunsystemet
  • beskrive hva en infeksjon er
  • sammenligne og diskutere resultat fra egne undersøkelser
  • diskutere fordeler og ulemper med bruk av antibiotika
  • vurdere når det er viktig å bruke antibiotika og når vi ikke skal bruke det

Nøkkelsetninger

Immunsystemet er kroppens eget forsvarsverk som går til motangrep når kroppen blir angrepet av uønskede mikroorganismer.

Hvert individ har sin egen normalflora som er mikroorganismer som finnes på hud og slimhinner. Disse mikroorganismene bidrar til at kroppen bekjemper uønskede mikroorganismer.

Virus og bakterier er de dominerende årsakene til infeksjoner, og en smittekjede beskriver hvordan smitte overføres mellom personer.

Det finnes to hovedtyper bakterier: gram-negative (G-) og gram-positive (G+). Dette kan påvises ved gramfarging.

Antibiotika er medisiner som ødelegger eller hemmer veksten av bakterier.

Antibiotikaresistens innebærer at bakterier er motstandsdyktige mot antibiotika.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • agar
    geleaktig substans (polysakkarid) som utvinnes av rødalger og brukes som næringsemne for dyrking av bakterier og sopp
  • antibiotika
    medisiner som ødelegger eller hemmer veksten av bakterier
  • antibiotikaresistens
    bakteriers motstandsdyktighet mot antibiotika.
  • bakterie
    type mikroorganisme som finnes overalt, både utenpå og inni kroppen. De fleste bakterier er ufarlige, mange er nyttige for oss og noen er sykdomsfremkallende.
  • bakteriemedium
    vekstmedium tilpasset bakterier slik at de kan formere seg og bli mange
  • bredspektrede antibiotika
    antibiotika som angriper gram-positive og gram-negative bakterier mer likt og er effektive mot mange ulike bakterier
  • CRP (C-reaktivt protein)
    Protein som produseres i leveren og har en funksjon i forbindelse med betennelsesreaksjoner i kroppen
  • CRP-prøve
    prøve som måler C-reaktivt protein for å se om det er betennelse/inflammasjon i kroppen
  • diagnose
    navn på sykdommer eller tilstander med felles kjennetegn
  • gram-negative (G-) bakterier
    klasse bakterier som kjennetegnes ved at de ikke lar seg farge blå ved gramfarging, men farges i stedet røde eller rosa
  • gram-positive (G+) bakterier
    klasse bakterier som etter gramfarging forblir lilla/purpurfarget
  • gramfarging
    den viktigste fargemetoden innen medisinsk bakteriologi for å få mer informasjon om bakteriene.
  • immunsystem
    kroppens eget forsvarsverk som går til motangrep når kroppen blir angrepet av uønskede mikroorganismer
  • infeksjon
    sykdom forårsaket av mikroorganismer som formerer seg raskt
  • multiresistente bakterier
    bakterier som er resistente mot mer enn ett antibiotikum
  • normalflora
    betegnelse på mikroorganismer som alle mennesker normalt har på huden og slimhinnene
  • patogene bakterier
    sykdomsfremkallende bakterier
  • smalspektrede antibiotika
    antibiotika som bekjemper noen få bakterietyper og passer fint hvis man vet hvilke bakterier det er som forårsaker sykdommen
  • smittekilde
    kilde til smittestoffer, smittekilden er som regel et levende vesen
  • smittekjede
    rekkefølgen på spredning av smittestoff til smittemottakere
  • virus
    en av de minste mikroorganismene som finnes og som kan forårsake både ufarlige og farlige sykdommer

Forskerspirebegrep

  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • hypotese
    mulig forklaring som lar seg teste
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis