naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- vg1
- biologi 1
Bakterier
I dette undervisningsopplegget blir elevene satt i rollen som legeteam på et legekontor. De får presentert en sykdomshistorie, og oppdraget er å stille diagnose og foreslå behandling. Elevene skal bruke bevis for å begrunne sin egen konklusjon. Underveis lærer de blant annet om kroppens immunsystem og hvordan man kan unngå smittsomme sykdommer.
Opplegget er laget for elever på helse- og oppvekstfag, men det passer også fint for andre elever, for eksempel på biologi 1.
Overordna læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive hvordan bakterier er en viktig del av immunsystemet
- beskrive hva en infeksjon er
- sammenligne og diskutere resultat fra egne undersøkelser
- diskutere fordeler og ulemper med bruk av antibiotika
- vurdere når det er viktig å bruke antibiotika og når vi ikke skal bruke det
Nøkkelsetninger
Immunsystemet er kroppens eget forsvarsverk som går til motangrep når kroppen blir angrepet av uønskede mikroorganismer.
Hvert individ har sin egen normalflora som er mikroorganismer som finnes på hud og slimhinner. Disse mikroorganismene bidrar til at kroppen bekjemper uønskede mikroorganismer.
Virus og bakterier er de dominerende årsakene til infeksjoner, og en smittekjede beskriver hvordan smitte overføres mellom personer.
Det finnes to hovedtyper bakterier: gram-negative (G-) og gram-positive (G+). Dette kan påvises ved gramfarging.
Antibiotika er medisiner som ødelegger eller hemmer veksten av bakterier.
Antibiotikaresistens innebærer at bakterier er motstandsdyktige mot antibiotika.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Kropp og helse (KE71)
Kompetansemål
-
Vg1 HS
- drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder (KM687)
- drøfte hvilken betydning mikroorganismer har for kropp og helse (KM698)
-
Læreplan i biologi (BIO01-02)
Kjerneelement
- Praksisar og tenkjemåtar i biologi (KE784)
- Biologiske prosessar (KE786)
- Biologi i samfunnet (KE787)
Kompetansemål
-
Biologi 1
- planleggje og gjennomføre undersøkingar, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn (KM6282)
- gjere greie for korleis virale og mikrobielle sjukdommar oppstår, spreier seg og blir nedkjempa (KM6297)
- gjere greie for bruk av antibiotika og drøfte moglege konsekvensar (KM6294)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne skrive (GF2)
- Å kunne lese (GF3)
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring (TT1)
Fagspesifikke begrep
-
agargeleaktig substans (polysakkarid) som utvinnes av rødalger og brukes som næringsemne for dyrking av bakterier og sopp
-
antibiotikamedisiner som ødelegger eller hemmer veksten av bakterier
-
antibiotikaresistensbakteriers motstandsdyktighet mot antibiotika.
-
bakterietype mikroorganisme som finnes overalt, både utenpå og inni kroppen. De fleste bakterier er ufarlige, mange er nyttige for oss og noen er sykdomsfremkallende.
-
bakteriemediumvekstmedium tilpasset bakterier slik at de kan formere seg og bli mange
-
bredspektrede antibiotikaantibiotika som angriper gram-positive og gram-negative bakterier mer likt og er effektive mot mange ulike bakterier
-
CRP (C-reaktivt protein)Protein som produseres i leveren og har en funksjon i forbindelse med betennelsesreaksjoner i kroppen
-
CRP-prøveprøve som måler C-reaktivt protein for å se om det er betennelse/inflammasjon i kroppen
-
diagnosenavn på sykdommer eller tilstander med felles kjennetegn
-
gram-negative (G-) bakterierklasse bakterier som kjennetegnes ved at de ikke lar seg farge blå ved gramfarging, men farges i stedet røde eller rosa
-
gram-positive (G+) bakterierklasse bakterier som etter gramfarging forblir lilla/purpurfarget
-
gramfargingden viktigste fargemetoden innen medisinsk bakteriologi for å få mer informasjon om bakteriene.
-
immunsystemkroppens eget forsvarsverk som går til motangrep når kroppen blir angrepet av uønskede mikroorganismer
-
infeksjonsykdom forårsaket av mikroorganismer som formerer seg raskt
-
multiresistente bakterierbakterier som er resistente mot mer enn ett antibiotikum
-
normalflorabetegnelse på mikroorganismer som alle mennesker normalt har på huden og slimhinnene
-
patogene bakteriersykdomsfremkallende bakterier
-
smalspektrede antibiotikaantibiotika som bekjemper noen få bakterietyper og passer fint hvis man vet hvilke bakterier det er som forårsaker sykdommen
-
smittekildekilde til smittestoffer, smittekilden er som regel et levende vesen
-
smittekjederekkefølgen på spredning av smittestoff til smittemottakere
-
virusen av de minste mikroorganismene som finnes og som kan forårsake både ufarlige og farlige sykdommer
Forskerspirebegrep
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
hypotesemulig forklaring som lar seg teste
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis