Undervisningsopplegg

Økt 1: Bli kjent med trær

I denne økta skal elevene hente fram forkunnskapene sine om trær. Hva vet de om trær fra før? Hvorfor har vi trær? Vet de om flere ulike typer av trær? 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive de ulike delene et tre består av
  • bruke sansene til å observere deler av et bartre

Tidsbruk

Tegne  10–15 min
Klassesamtale ca. 10 min
Observer deler av tre 20–30 min
Oppsummering ca. 5 min
TOTALT 45–60 min



Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bartre
    tre som ikke feller bladene (barnålene) om vinteren, som gran og furu
  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • blad
    grønn del av tre som er viktig for at treet lager mat i fotosyntesen
  • frø
    det som kan bli en ny plante
  • knopp
    blomster og blader som ikke har rukket å springe ut
  • kongle
    blomst hos bartrær
  • løvtre
    tre som feller bladene sine om vinteren, som bjørk og lønn
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • rot
    del av treet som er under jorda, tar opp vann og mat fra jorda
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • årstid
    del av året som er bestemt ved vær- og naturforhold