Undervisningsopplegg

Økt 2–5: Observer et tre

I denne økta skal elevene gå på tur i nærmiljøet for å observere trær. Denne økta skal gjennomføres hver sommer, høst, vinter og vår. Elevene tegner observasjonene sine i et skjema. Her skal de blant annet dokumentere om trærne har blader, knopper, blomster og frø/frukt. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • observere et tre gjennom å tegne de ulike delene det består av 
  • bruke sansene til å samle data om trær 

Tidsbruk

Ut for å finne og observere trær 45–90 min
TOTALT 45–90 min
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bartre
    tre som ikke feller bladene (barnålene) om vinteren, som gran og furu
  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • blad
    grønn del av tre som er viktig for at treet lager mat i fotosyntesen
  • frø
    det som kan bli en ny plante
  • knopp
    blomster og blader som ikke har rukket å springe ut
  • kongle
    blomst hos bartrær
  • løvtre
    tre som feller bladene sine om vinteren, som bjørk og lønn
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • rot
    del av treet som er under jorda, tar opp vann og mat fra jorda
  • årstid
    del av året som er bestemt ved vær- og naturforhold