Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 1: Hvorfor har vi signalsystem?

I denne økta får elevene oppdraget om å finne ut årsaken til at to ungdommer oppfører seg annerledes enn før. Elevene lærer om hvordan kroppen kommuniserer innad og med omgivelsene for å beskytte oss og for å styre det som skjer i kroppen. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive hvorfor vi har signalsystemer i kroppen
  • beskrive hvordan informasjon fra omgivelsene og fra kroppen fører til bestemte responser

Tidsbruk

Presentere oppdrag  5–10 minutt
Sortere bilder  10–15 minutt
Om nerve- og hormonsystemet  ca. 5 minutt
Teste reaksjonsevne  ca. 10 minutt
Mer om signalsystemer  ca. 5 minutt
Koble til oppdrag  10–15 minutt
TOTALT  45–60 minutt

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • hormon
    stoff som transportes med blodet og setter i gang bestemte responser i kroppen
  • hormonsystemet
    det systemet i kroppen som sender hormoner gjennom blodet og gir responser i bestemte deler av kroppen
  • informasjon
    opplysninger om noe
  • kjertelcelle
    celle som skiller ut stoff, som hormoner, spytt eller svette
  • nervecelle
    celle som registrerer informasjon og sender denne videre til en annen nervecelle, muskelcelle eller kjertelcelle
  • nervesystemet
    det systemet i kroppen som mottar informasjon fra sansecellene og kontrollerer bevegelser og tanker
  • respons
    det som skjer som følge av noe annet

Forskerspirebegrep

  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • forklaring
    svar på et spørsmål som er støttet av bevis