Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 4: Tegneserie

I denne økta skal elevene bruke det de har lært gjennom opplegget til å gi råd til Maren eller Morten.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • bruke fagstoff til å formidle
  • vurdere andres forklaringer

Tidsbruk

Introduksjon ca. 5 minutt
Skrive tekst / lage film 30–40 minutt
Vurdere  10–15 minutt
TOTALT 45–60 minutt

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • hormon
    stoff som transportes med blodet og setter i gang bestemte responser i kroppen
  • hormonsystemet
    det systemet i kroppen som sender hormoner gjennom blodet og gir responser i bestemte deler av kroppen
  • informasjon
    opplysninger om noe
  • målcelle
    celle som tar imot bestemte signaler som da gir en bestemt respons
  • nervecelle
    celle som registrerer informasjon og sender denne videre til en annen nervecelle, muskelcelle eller kjertelcelle
  • nervesystemet
    det systemet i kroppen som mottar informasjon fra sansecellene og kontrollerer bevegelser og tanker
  • respons
    det som skjer som følge av noe annet
  • sansecelle
    celle som registrerer informasjon som lys, lyd, bevegelse og temperatur

Forskerspirebegrep

  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • forklaring
    svar på et spørsmål som er støttet av bevis