Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 3: Hormonsystemet

I denne økta fortsetter elevene med å finne ut av Marens symptomer. De lærer om hormonsystemet ved å bruke en puslespilleik som modell. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive hvordan hormoner fungerer
  • sammenligne nerve- og hormonsystemet
  • hente informasjon fra ulike tekster

Tidsbruk

Ny informasjon  5 minutt
Puslespilleik  10–15 minutt
Om hormonsystemet, sammenligne med nervesystemet  10–15 minutt
Om hormonhermere  ca. 10 minutt
Koble til oppdrag  10–15 minutt
TOTALT  45–60 minutt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • anabole steroider
    samlebetegnelse på kunstig fremstilte varianter av det mannlige kjønnshormonet testosteron.
  • hormon
    stoff som transportes med blodet og setter i gang bestemte responser i kroppen
  • hormonhermer
    stoff som ligner på hormon i oppbygning. Det kan forstyrre hormonbalansen i kroppen.
  • hormonsystemet
    det systemet i kroppen som sender hormoner gjennom blodet og gir responser i bestemte deler av kroppen
  • informasjon
    opplysninger om noe
  • kjertelcelle
    celle som skiller ut stoff, som hormoner, spytt eller svette
  • målcelle
    celle som tar imot bestemte signaler som da gir en bestemt respons
  • nervecelle
    celle som registrerer informasjon og sender denne videre til en annen nervecelle, muskelcelle eller kjertelcelle
  • nervesystemet
    det systemet i kroppen som mottar informasjon fra sansecellene og kontrollerer bevegelser og tanker
  • respons
    det som skjer som følge av noe annet

Forskerspirebegrep

  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • forklaring
    svar på et spørsmål som er støttet av bevis
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe