Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 1: Egenskaper til stoff

I denne økta blir elevene presentert for oppdraget der de skal avsløre hvilke to hvite stoffer som er funnet. For å kunne løse oppdraget må de lære seg mest mulig om egenskapene til de mulige stoffene. De observerer egenskapene ved hjelp av syn, hørsel, følelse og lukt.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • observere ulike stoff og beskrive egenskapene

Tidsbruk

 

Presenter oppdraget  10–15 minutt
Observere stoffene  35–45 minutt
TOTALT  45–60 minutt

 

 

Materialer og utstyr

  • natron
  • sukker
  • salt
  • potetmel
  • teskjeer
  • beger
  • lupe

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • egenskap
    hvordan et stoff ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager eller hvordan det blander seg med andre stoff
  • stoff
    det som alle ting er laget av. Ulike stoff har ulike egenskaper.

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • konkludere
    sammenfatte resultater
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe