Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 2: Analysere stoff

I denne økta skal elevene bli kjent med tre måter å analysere stoff på: oppvarming, blanding med jodløsning og blanding med eddik. De skal presentere resultater fra sin analyse, slik at dere kan samle alle resultatene i en tabell.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • analysere stoff
  • dele og presentere resultatene av analysene

Tidsbruk

Lærerdemonstrasjon med oppvarming 10–15 minutt
Elevanalyser med jodløsning og eddik 25–30 minutt
Oppsummer resultatene fra analysene 10–15 minutt
TOTALT  45–60 minutt

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • egenskap
    hvordan et stoff ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager eller hvordan det blander seg med andre stoff
  • stoff
    det som alle ting er laget av. Ulike stoff har ulike egenskaper.

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • konkludere
    sammenfatte resultater
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe