naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 5: Antibiotikaresistens
I denne økta engasjeres elevene ved å få ny informasjon fra pasienten om fare for å ha pådratt seg antibiotikaresistente bakterier. Legeteamene må vurdere om det er aktuelt å sende bakterieprøvene til Rikshospitalet for å kontrollere om de inneholder antibiotikaresistente bakterier.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive hva antibiotikaresistens er, hvordan resistens kan oppstå og hvilke konsekvenser det kan få
- diskutere hvordan man kan minimere risiko for å få antibiotikaresistente bakterier
Tidsbruk
Ny melding fra pasienten | 5–10 minutter |
Film og refleksjonsspørsmål | 10–15 minutter |
Arbeid i legeteamene. Antibiotikaresistens i Europa. | 20–25 minutter |
Legeteamene arbeider | 25–40 minutter |
TOTALT | 60–90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
agar
-
antibiotika
-
antibiotikaresistens
-
bakterie
-
bakteriemedium
-
bredspektrede antibiotika
-
CRP (C-reaktivt protein)
-
CRP-prøve
-
diagnose
-
gram-negative (G-) bakterier
-
gram-positive (G+) bakterier
-
gramfarging
-
immunsystem
-
infeksjon
-
multiresistente bakterier
-
normalflora
-
patogene bakterier
-
smalspektrede antibiotika
-
smittekilde
-
smittekjede
-
virus
Forskerspirebegrep
-
bevis
-
hypotese
-
konklusjon