naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland 
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
    
            
                 Undervisningsopplegg
                        
        
        Økt 4: Gramfarging av bakterier
I denne økta engasjeres elevene ved å bruke resultatet av gramfarging til å komme nærmere svaret på hvilke bakterier pasientens prøve inneholder. De som ønsker det kan gjennomføre gramfarging selv. Gramfarging krever ikke avansert laboratorieutstyr eller kjemikalier, men det er ikke alltid lett å tolke innholdet i prøvene for å avgjøre om dere har gram-positive eller gram-negative bakterier i prøvene.
Elevene skal bruke kunnskap om gramfarging til det videre arbeidet med å stille diagnosen til pasienten.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- (gjennomføre gramfarging av bakterier og vurdere om bakteriene er gram-positive eller gram-negative)
 - bruke informasjon om symptomer og bakterier til å foreslå diagnose og foreslå behandling
 
Tidsbruk
| Hvordan virker gramfarging? | 10–15 minutter | 
| Gramfarging, laboratoriearbeid | (20–30 minutter) | 
| Melding fra laboratoriet | 5–10 minutter | 
| Gruppearbeid | 30–40 minutter | 
| TOTALT | 45–90 minutter | 
Naturfaglig språk
            
                                            Fagspesifikke begrep
- 
                        agargeleaktig substans (polysakkarid) som utvinnes av rødalger og brukes som næringsemne for dyrking av bakterier og sopp
 - 
                        antibiotikamedisiner som ødelegger eller hemmer veksten av bakterier
 - 
                        antibiotikaresistensbakteriers motstandsdyktighet mot antibiotika.
 - 
                        bakterietype mikroorganisme som finnes overalt, både utenpå og inni kroppen. De fleste bakterier er ufarlige, mange er nyttige for oss og noen er sykdomsfremkallende.
 - 
                        bakteriemediumvekstmedium tilpasset bakterier slik at de kan formere seg og bli mange
 - 
                        bredspektrede antibiotikaantibiotika som angriper gram-positive og gram-negative bakterier mer likt og er effektive mot mange ulike bakterier
 - 
                        CRP (C-reaktivt protein)Protein som produseres i leveren og har en funksjon i forbindelse med betennelsesreaksjoner i kroppen
 - 
                        CRP-prøveprøve som måler C-reaktivt protein for å se om det er betennelse/inflammasjon i kroppen
 - 
                        diagnosenavn på sykdommer eller tilstander med felles kjennetegn
 - 
                        gram-negative (G-) bakterierklasse bakterier som kjennetegnes ved at de ikke lar seg farge blå ved gramfarging, men farges i stedet røde eller rosa
 - 
                        gram-positive (G+) bakterierklasse bakterier som etter gramfarging forblir lilla/purpurfarget
 - 
                        gramfargingden viktigste fargemetoden innen medisinsk bakteriologi for å få mer informasjon om bakteriene.
 - 
                        immunsystemkroppens eget forsvarsverk som går til motangrep når kroppen blir angrepet av uønskede mikroorganismer
 - 
                        infeksjonsykdom forårsaket av mikroorganismer som formerer seg raskt
 - 
                        multiresistente bakterierbakterier som er resistente mot mer enn ett antibiotikum
 - 
                        normalflorabetegnelse på mikroorganismer som alle mennesker normalt har på huden og slimhinnene
 - 
                        patogene bakteriersykdomsfremkallende bakterier
 - 
                        smalspektrede antibiotikaantibiotika som bekjemper noen få bakterietyper og passer fint hvis man vet hvilke bakterier det er som forårsaker sykdommen
 - 
                        smittekildekilde til smittestoffer, smittekilden er som regel et levende vesen
 - 
                        smittekjederekkefølgen på spredning av smittestoff til smittemottakere
 - 
                        virusen av de minste mikroorganismene som finnes og som kan forårsake både ufarlige og farlige sykdommer
 
Forskerspirebegrep
- 
                        beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
 - 
                        hypotesemulig forklaring som lar seg teste
 - 
                        konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis