Hopp til hovedinnhold
Passer for
  • barnetrinn 1-2
Progresjon

Vær

I dette undervisningsopplegget skal elevene observere været og velge en uteaktivitet som passer til dette været. Gjennom opplegget skal de øve seg på å observere været ved å bruke sansene og måle temperatur. Værobservasjonene (økt 5) kan gjennomføres flere ganger i løpet av året for å sammenligne ulike årstider.

Overordnete læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive værfenomener
  • samle og bruke observasjoner av været til å trekke en slutning om hvordan været er
  • tolke og bruke værsymboler
  • formidle informasjon om været
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 2. trinn
      • presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem (KM784)
      • planlegge og gjennomføre undersøkelser av vær og himmelfenomener og sammenligne målinger, observasjoner og værtegn gjennom året (KM789)
      • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon (KM790)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • begrunne
    fortelle hvorfor man mener noe
  • forutsi
    beskrive hvordan noe vil bli, basert på tegn eller bevis
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • temperatur
    mål for hvor varmt og kaldt noe er
  • termometer
    verktøy som måler temperatur
  • vær
    fenomener i lufta, som vind og nedbør