Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).

2. Les artikkelen om marsmysteriet og skriv den ut til hvert elevpar. Vi anbefaler i utgangspunktet versjonen oversatt til norsk for elevene.

Bevis forskerne fant:

  • Funnet lignet en bakteriecelle eller noe annet levende.
  • Størrelsen på funnet var 80 μm langt og 60 μm bredt, dette er større enn de fleste bakterier på jorda, men på størrelse med encella organismer med kjerne.
  • Inneholder jern og andre mineraler.

Slutninger de trakk basert på bevisene:

  • Mest sannsynlig er den dannet av geologiske prosesser, ikke biologiske.
  • Funnet er antagelig dannet når stoffer ble fylt inn i en blære (som en gassboble) i steinen.
  • Kan ikke utelukke at noe levende har vært involvert i å lage strukturen, men det er veldig usannsynlig at strukturen selv var en organisme.

Se gjerne også på den opprinnelige forskningsartikkelen

3. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen, hvis du vil bruke den.

4. Skriv ut elevarket med venn-diagrammet til hvert elevpar.

5. Sjekk om alle spørsmålene som elevene hadde på elevarka i økt 2 er kommentert og besvart. 

6. Skriv ut begrepslapper til to og to elevpar. Klipp ut lappene, laminer dem om du vil og legg dem i en konvolutt.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe