Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 15–20 minutter

6A. Presentere cellemodellene

La alle cellemodellene stå til utstilling. 

Gjette hvilken celletype modellen viser. La hver gruppe etter tur vise fram cellemodellen sin (uten tekstplakaten). Be alle tenke gjennom hvilken celletype de tror modellen viser. Ta en håndsopprekning på de som tror at det er en dyrecelle osv. Spør til hver modell: Hva var det som gjorde at dere så hvilken celletype det var? Be noen begrunne hvorfor de mener at modellen viser denne celletypen.

Presentere tekstplakat. Be deretter elevene legge på tekstplakatene til sin modell, og la elevene gå rundt for å se på alle modellene og lese tekstplakatene. Eller la gruppene etter tur vise fram og fortelle om sin tekstplakat, eventuelt vise film hvis de har laget det.

Vurdere modellene i plenum. Repeter at alle modeller har sine styrker og svakheter. Be elevene se på alle cellemodellene. Spør: På hvilke måter ligner de ulike modellene ordentlige celler? Hva viser modellene og hva viser de ikke? Spør om det er noen av modellene som viser at cella har en tredimensjonal form. Presiser at modeller som er i 2D viser et tverrsnitt av cella (cella er ikke flat). Be elevene trekke fram andre eksempler på hva egne og andres modeller viser og hva de ikke viser. Få fram at cellemodeller ikke er direkte kopier av celler, men brukes for å forenkle de komplekse cellene og for å uttrykke hvordan cellene fungerer. Presiser også at elevene nå har sammenlignet ulike modeller og vurdert hva de ulike modellene viser og hva de ikke viser. 

cellekake med cellevegg

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe