Undervisningsopplegg

Økt 6: Hva er konklusjonen?

nakhla mars meteoritt sem

I denne økta skal elevene vise fram cellemodellene sine. De skal videre konkludere om de tror meteorittfunnet er et spor av noe levende eller ikke. De skal også lese hva forskerne fant ut og sammenligne sin konklusjon med deres. Hovedhensikten med økta er å få elevene til å bruke bevis i resonnementene sine, både når det gjelder å avgjøre hva slags celletype modellene viser og om meteorittfunnet er et spor av noe levende. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • trekke ut vesentlig innhold fra en tekst
  • vurdere og bruke bevis fra egne og andres undersøkelser
  • lage en konklusjon og bruke bevis for å begrunne konklusjonen

Tidsbruk

 6A. Presentere cellemodellene  15–20 minutt
 6B. Hva er konklusjonen din?  15–25 minutt
 6C. Sammenligne med forskernes konklusjon  20–25 minutt
 6D. Oppsummere  10–15 minutt
TOTALT  60–90 minutt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).

2. Les artikkelen om marsmysteriet og skriv den ut til hvert elevpar. Vi anbefaler i utgangspunktet versjonen oversatt til norsk for elevene.

Bevis forskerne fant:

  • Funnet lignet en bakteriecelle eller noe annet levende.
  • Størrelsen på funnet var 80 μm langt og 60 μm bredt, dette er større enn de fleste bakterier på jorda, men på størrelse med encella organismer med kjerne.
  • Inneholder jern og andre mineraler.

Slutninger de trakk basert på bevisene:

  • Mest sannsynlig er den dannet av geologiske prosesser, ikke biologiske.
  • Funnet er antagelig dannet når stoffer ble fylt inn i en blære (som en gassboble) i steinen.
  • Kan ikke utelukke at noe levende har vært involvert i å lage strukturen, men det er veldig usannsynlig at strukturen selv var en organisme.

Se gjerne også på den opprinnelige forskningsartikkelen

3. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen, hvis du vil bruke den.

4. Skriv ut elevarket med venn-diagrammet til hvert elevpar.

5. Sjekk om alle spørsmålene som elevene hadde på elevarka i økt 2 er kommentert og besvart. 

6. Skriv ut begrepslapper til to og to elevpar. Klipp ut lappene, laminer dem om du vil og legg dem i en konvolutt.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

6A. Presentere cellemodellene

La alle cellemodellene stå til utstilling. 

Gjette hvilken celletype modellen viser. La hver gruppe etter tur vise fram cellemodellen sin (uten tekstplakaten). Be alle tenke gjennom hvilken celletype de tror modellen viser. Ta en håndsopprekning på de som tror at det er en dyrecelle osv. Spør til hver modell: Hva var det som gjorde at dere så hvilken celletype det var? Be noen begrunne hvorfor de mener at modellen viser denne celletypen.

Presentere tekstplakat. Be deretter elevene legge på tekstplakatene til sin modell, og la elevene gå rundt for å se på alle modellene og lese tekstplakatene. Eller la gruppene etter tur vise fram og fortelle om sin tekstplakat, eventuelt vise film hvis de har laget det.

Vurdere modellene i plenum. Repeter at alle modeller har sine styrker og svakheter. Be elevene se på alle cellemodellene. Spør: På hvilke måter ligner de ulike modellene ordentlige celler? Hva viser modellene og hva viser de ikke? Spør om det er noen av modellene som viser at cella har en tredimensjonal form. Presiser at modeller som er i 2D viser et tverrsnitt av cella (cella er ikke flat). Be elevene trekke fram andre eksempler på hva egne og andres modeller viser og hva de ikke viser. Få fram at cellemodeller ikke er direkte kopier av celler, men brukes for å forenkle de komplekse cellene og for å uttrykke hvordan cellene fungerer. Presiser også at elevene nå har sammenlignet ulike modeller og vurdert hva de ulike modellene viser og hva de ikke viser. 

cellekake med cellevegg

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

6B. Hva er konklusjonen din?

Del ut elevark 11: Sammenligne funnet i meteoritten med celler

Ark 1 i PowerPoint. Si: Nå skal dere sammenligne funnet i meteoritten med celler. Dere skal bruke et venn-diagram der dere i den ene sirkelen skriver alle observasjonene deres om celler og i den andre sirkelen observasjonene deres om meteorittfunnet. Like observasjoner plasseres i feltet i midten. 

La elevene arbeide individuelt først. Si: Nå skal dere konkludere om dere mener at funnet i meteoritten er spor av noe levende eller ikke.  

Ark 2 i PowerPoint. Be elevene bruke disse spørsmålene som utgangspunkt for å forberede seg individuelt på å begrunne påstanden sin:  

  • Forklar hvorfor du tror at ...
  • Hva er beviset ditt for det?
  • Hvordan støtter beviset forklaringen din?
  • Hvordan kan du bli enda sikrere?

Elevene skal så to og to fortelle hverandre hva de har konkludert og bruke bevis for konklusjonen sin. Ha en felles oppsummering der du spør enkelte elever hvilken konklusjon de hadde og hva som var bevisene for denne konklusjonen. Spør i plenum: Var dere enige eller uenige? Her er ikke poenget at alle skal være enige, men at de kan bruke bevis for å begrunne konklusjonen sin.

 

Tips til underveisvurdering

 Her må elevene sammenligne og koble ulik informasjon  når de fyller ut venn-diagrammet og  bruke bevis i resonnementene sine når de skal begrunne konklusjonene sine.

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

6C. Sammenligne med forskernes konklusjon

Før lesing

Si: Nå skal vi lese en artikkel som forteller om forskningen som er gjort på meteorittfunnet. Det blir spennende å se om de har funnet ut det samme som dere. 

Si: Forskerne trekker slutninger basert på bevis, slik som vi har gjort. Til slutt samler de seg om en konklusjon som sammenfatter det de mener at de har funnet ut. Leseoppdraget er å finne ut hva som er forskernes konklusjon. Poengter at det ikke er nødvendig å forstå alt i artikkelen.

Under lesing

Velg om elevene leser artikkelen hver for seg eller om du leser høyt mens de følger med i teksten.

Be elevene streke under setninger som sier noe om hva forskerne fant ut.

Etter lesing

Be elevene diskutere hva som er bevis og hva som er slutningene forskerne trekker basert på bevisene.

En ekstra utfordring er å be elever skrive en kort oppsummerende tekst om meteorittfunnet som både har med deres egen konklusjon og forskernes.

 

 

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

6D. Oppsummering

Sjekk at alle spørsmålene som elevene hadde på elevarka i økt 2 er kommentert og besvart.

Spør: Hva har dere lært gjennom hele dette opplegget? Bruk tenk-par-del .

Minn eventuelt elevene på viktige stikkord som:

  • celle
  • system
  • modell
  • bevis

Spill ordforklaringsspill (à la Alias): Fortell at de skal bruke begrepene de har jobbet med. La for eksempel to og to elevpar spille mot hverandre. Forklar at en elev av gangen skal trekke begrepslapper og prøve å forklare til den/de andre på laget, så mange begrep som mulig i løpet av ett minutt. Lappene som gjettes riktig skal samles i en bunke, mens lapper som den/de andre ikke klarer å gjette, skal legges tilbake. Etter ett minutt er det det andre lagets tur. Dette gjentas til alle lappene er brukt opp. Det er om å gjøre å samle flest mulig lapper. For hver runde må lagene bytte på hvem som forklarer. Del ut begrepslappene og la elevene sette i gang. 

Nå kan cellemodellene spises!

 

Vurdering av elevenes læring

Presentasjonene av cellemodellene og tekstplakatene fra økt 5 fungerer fint som vurderingsgrunnlag sammen med konklusjonen elevene skal fortelle i økt 6. Gjennom dette vil det komme fram hva elevene har lært i løpet av opplegget.  

Et tips til ei skriftlig prøve er å lage en modifisert versjon av aktiviteten i økt 4. Finn noen bilder av ulike celletyper og la elevene skrive ned kjennetegn på hvilken celletype de mener det er og begrunne hvorfor de mener bildet viser ei plantecelle, dyrecelle, soppcelle eller bakteriecelle.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe