Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 10–15 minutter

6D. Oppsummering

Sjekk at alle spørsmålene som elevene hadde på elevarka i økt 2 er kommentert og besvart.

Spør: Hva har dere lært gjennom hele dette opplegget? Bruk tenk-par-del .

Minn eventuelt elevene på viktige stikkord som:

  • celle
  • system
  • modell
  • bevis

Spill ordforklaringsspill (à la Alias): Fortell at de skal bruke begrepene de har jobbet med. La for eksempel to og to elevpar spille mot hverandre. Forklar at en elev av gangen skal trekke begrepslapper og prøve å forklare til den/de andre på laget, så mange begrep som mulig i løpet av ett minutt. Lappene som gjettes riktig skal samles i en bunke, mens lapper som den/de andre ikke klarer å gjette, skal legges tilbake. Etter ett minutt er det det andre lagets tur. Dette gjentas til alle lappene er brukt opp. Det er om å gjøre å samle flest mulig lapper. For hver runde må lagene bytte på hvem som forklarer. Del ut begrepslappene og la elevene sette i gang. 

Nå kan cellemodellene spises!

 

Vurdering av elevenes læring

Presentasjonene av cellemodellene og tekstplakatene fra økt 5 fungerer fint som vurderingsgrunnlag sammen med konklusjonen elevene skal fortelle i økt 6. Gjennom dette vil det komme fram hva elevene har lært i løpet av opplegget.  

Et tips til ei skriftlig prøve er å lage en modifisert versjon av aktiviteten i økt 4. Finn noen bilder av ulike celletyper og la elevene skrive ned kjennetegn på hvilken celletype de mener det er og begrunne hvorfor de mener bildet viser ei plantecelle, dyrecelle, soppcelle eller bakteriecelle.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe