Forsøk og praktisk arbeid

Tidsbruk

  • 1 time

Økt 2: Beregne mål på eksempelsokkel

Sokkelen som elevene skal designe skal både passe til produktet som helhet, samtidig som den er funksjonell og har plass til de elektroniske komponentene. For å få til det må målene beregnes nøye på forhånd. I denne økta øver elevene på å beregne målene på en eksempelsokkel og blir samtidig kjent med hvordan en sokkel kan lages. Hvis ikke elevene har brukt digitalt 3D-tegneprogram før, vil det også være lurt å legge inn dette i denne innledningsøkta.

Ut fra målene på glass-platene og tykkelsen på kantlistene som brukes (som elevene får fra lærer) samt størrelsen til et 9V-batteri, vil elevene kunne finne de ulike målene på eksempelsokkelen. Vi har lagt ved oppgaven som pdf, men også som redigerbar PowerPoint-versjon.

sokkel1

sokkel2

Uttrykkene elevene må sette opp er f.eks.:

m = 2g + 2a + b

n = 2g + i + 4

f = (m - 2d)/2

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 10. årssteget
    • Tal og algebra
      • bruke tal og variablar i utforsking, eksperimentering og praktisk og teoretisk problemløysing og i prosjekt med teknologi og design