Forsøk og praktisk arbeid

Økt 7: Vurdere materialer og produkt

Lysinstallasjonen inneholder både glass, elektronikk og andre materialer som elevene skal vurdere ut fra miljøhensyn. Kompetansemål både i kunst og håndverk og naturfag sier at elevene skal vurdere produkters livsløp i forhold til bærekraftig utvikling.

Å følge et produkt fra råvarer til avfall innebærer å undersøke hvor råvarene kommer fra, miljøbelastninger ved produksjon og transport, mulighet for gjenbruk og om arbeidsforholdene har vært gode for produsentene.

Å vurdere alle disse sidene ved lysinstallasjonsproduktet vil være omfattende, så her må elevene avgrense og fordele oppgaver seg i mellom.

Elevene må prøve å finne svar på spørsmål som:

  • Hvor kommer råvarene fra og hvor langt er de transportert?
  • Hvordan er råvarene produsert og bearbeidet?
  • Hvilke miljøbelastninger har produksjonen medført?
  • Hvor er varen produsert og under hvilke arbeidsforhold?
  • Hvor lang levetid har produktet?
  • Fører produktet i seg selv til miljøbelastninger?
  • Hva skjer med produktet når det blir kastet?

 Nettsteder elevene kan benytte:

  • Informasjon om ulike avfalltyper på miljøstatus.no
  • Kjemikalier
    Elevene finner du ein oversikt over dei mest helse- og miljøskadelege stoffa ein kan finne i vanlege forbrukerprodukt.
  • sortere.no
    Elevene kan finne sitt nærmeste returpunkt, informasjon om hvordan ulike typer avfall sorteres, samt kunnskap om gjenvinning og miljønytte.
  • Loop Miljøskole
    Filmer og Avfallspyramiden. Avfallspyramiden bygger på avfallshierarkiet, en figur som illustrerer prioriteringene i norsk avfallspolitikk og EUs rammedirektiv for avfall. Avfall skal behandles så nær toppen av hierarkiet som mulig.