Undervisningsopplegg

Økt 3: Lyspæra

lyspære www.pixabay.com

I denne økta blir elevene bedre kjent med lyspæra. De utforsker hvordan ledninger må kobles mellom batteri og lyspære for at lyspæra skal lyse. De leser også et utdrag fra faktaboka Elektrisitet, om elektronene som beveger seg i ledningene og lyspæra.  

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • gjøre en systematisk undersøkelse av hva som må til for at ei lyspære skal lyse
  • beskrive hvordan ledningene må kobles til lyspæra for at den skal lyse
  • trekke ut hovedpunkter fra en tekst om elektrisitet
  • gi tilbakemelding på andres tekster ut fra faglige kriterier

Tidsbruk

3A. Gjennomgå oppgaven fra forrige økt 10 minutter
3B. Utforsk lyspæra  20–30 minutter
3C. Les om lyspæra  15–20 minutter
TOTALT 45–60 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • atom
    en partikkel som alle stoffer er bygget opp av
  • elektrisitet
    noe som skjer fordi partikler har ladning
  • elektrisk krets
    sammenhengende system som strømmen kan bevege seg i Eksempel: En krets kan bestå av batteri/stikkontakt, ledninger og lyspærer.
  • elektrisk strøm
    elektroner som beveger seg i samme retning
  • elektron
    en bitte liten partikkel med negativ ladning som finnes i alle atomer
  • isolere strøm
    egenskap til noen materialer (f.eks. plast) som gjør at elektroner står fast og ikke kan bevege seg
  • ladning
    egenskap noen partikler har
    En partikkel kan ha positiv eller negativ ladning.
  • lede strøm
    egenskap som noen materialer har (f.eks. metaller) som gjør at elektroner kan bevege seg og skyves fra atom til atom
  • motstand
    punkt i en elektrisk krets hvor det er tungt å skyve ladninger gjennom
    I motstanden brukes strømmen til å lage lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse eller kommunikasjon, for eksempel i lyspære, kjøleskap, mobil og TV.
  • partikkel
    en liten del av et stoff

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • egenskap
    kjennetegn ved et materiale
    For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut.
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
    For eksempel en gjenstand eller en figur.
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe