Undervisningsopplegg

Økt 1: Introduser elektrisitet

fargerike lyspærer www.pixabay.com

I denne økta begynner elevene å arbeide med temaet elektrisitet. De går inn i rollen som elektrikerlærlinger og får et oppdrag de skal jobbe med framover. De lærer også om fire hovedfunksjoner for elektrisk strøm: gi lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse og kommunikasjon. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • sortere gjenstander som bruker strøm i fire hovedkategorier etter funksjon
  • observere ei lampe og beskrive funksjonen til de enkelte delene

Tidsbruk

1A. Introduser tema og oppdrag  15–20 minutter
1B. Gjennomgå funksjonen til gjenstander som bruker strøm  15–20 minutter
1C. Gjennomgå ulike deler av lampa    15–20 minutter
 TOTALT  45–60 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • atom
    en partikkel som alle stoffer er bygget opp av
  • elektrisitet
    noe som skjer fordi partikler har ladning
  • elektrisk krets
    sammenhengende system som strømmen kan bevege seg i Eksempel: En krets kan bestå av batteri/stikkontakt, ledninger og lyspærer.
  • elektrisk strøm
    elektroner som beveger seg i samme retning
  • elektron
    en bitte liten partikkel med negativ ladning som finnes i alle atomer
  • isolere strøm
    egenskap til noen materialer (f.eks. plast) som gjør at elektroner står fast og ikke kan bevege seg
  • ladning
    egenskap noen partikler har
    En partikkel kan ha positiv eller negativ ladning.
  • lede strøm
    egenskap som noen materialer har (f.eks. metaller) som gjør at elektroner kan bevege seg og skyves fra atom til atom
  • motstand
    punkt i en elektrisk krets hvor det er tungt å skyve ladninger gjennom
    I motstanden brukes strømmen til å lage lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse eller kommunikasjon, for eksempel i lyspære, kjøleskap, mobil og TV.
  • partikkel
    en liten del av et stoff

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • egenskap
    kjennetegn ved et materiale
    For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut.
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
    For eksempel en gjenstand eller en figur.
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe