Valgfaget forskning i praksis

Opplæringen i valgfaget forskning i praksis skal bidra til at elevene får erfaring med vitenskapelige metoder og arbeidsmåter. Elevene blir utfordret til å undersøke aktuelle spørsmål relatert til natur, miljø og klima, samt kultur-, samfunns- og arbeidsliv. 

Kake og gløgg

Gastronomisk naturfag

Disse oppleggene som kan brukes både i utforskende undervisning og til å imponere gjester.

Hvem forurenser vannet? 4x3

Hvem forurenser vannet?

Bruk funn i vannet til å vurdere hvilken type forurensning som er det største problemet.

Mose og lav 1

Lav og luftforurensning

Stemmer det at det veks minst lav på trea som står nærmast vegen?

Hummer

Forske på hummeren

Elevene skal gjennomføre egen forskning om hummeren etter nysgjerrigpermetoden.

Språkforskning

Språkforskning

Dette opplegget gir inspirasjon til å studere mangfaldet av språk blant elevar og vaksne.

Dinosaur

Dinosaurjakt

Let etter beviser som støtter eller avviser teorien om slektskap mellom dinosaurer og fugler.

Viten-objekt ungdomstrinn 8-10
Fuglekasse-liste

Fuglekasse med kamera

Ved å henge opp fuglekasser hjelper du fuglene å finne seg en bolig, og bidrar samtidig til et rikt fugleliv.

Forsøk og praktisk arbeid barnetrinn 1-2 barnetrinn 3-4 barnetrinn 5-7
Grubletegning thumbnail

Grubletegninger

Grubletegninger er tegninger som tar opp synspunkter på naturfaglige problemstillinger fra dagliglivet.

barnetrinn 1-2 barnetrinn 3-4 barnetrinn 5-7 ungdomstrinn 8-10
Håndvarmer-liste

Håndvarmer – åpent forsøk

Dette er et åpent forsøk, og har ikke noen oppgitt problemstilling. Gjennom forsøket får du øvelse i å stille en problemstilling, lage en hypotese og bestemme hvilke  variabler som skal endres og hvilke som skal undersøkes.

Forsøk og praktisk arbeid fysikk 1 fysikk 2 teknologi og forskningslære 2
Reagensrør

Kan vi stole på vitenskapen?

Utdrag av boka "Kan vi stole på vitenskapen" som er tilrettelagt for bruk i videregående skole. Teksten omhandler vitenskapens egenart og vitenskapsteori.

Artikkel biologi 2 fysikk 2 kjemi 2 geofag 2 teknologi og forskningslære x og 1 teknologi og forskningslære 2
Kjøleskap-liste

Kjøleskap og mat – sjekk temperaturen!

Temperaturen har stor betydning for bakterievekst og dermed innvirkning på matens holdbarhet og trygghet. Undersøkelser viser at mange kjøleskap har høyere temperatur enn under +4 °C, som anbefales.

Forsøk og praktisk arbeid ungdomstrinn 8-10 biologi 1
Klimafilm.no

klimafilm.no

Korte undervisningsfilmer om klima, tilhørende oppgaver og lenker.

Artikkel ungdomstrinn 8-10 vg1 biologi 2 geofag 2 teknologi og forskningslære x og 1 teknologi og forskningslære 2
Blodsukkermåling

Måling av blodsukker

Se hvordan inntak av mat påvirker blodsukkeret.

Forsøk og praktisk arbeid ungdomstrinn 8-10 vg1 biologi 1 biologi 2
Nysgjerrigpermetoden

Nysgjerrigpermetoden

Verktøy for Nysgjerrigpers arbeidsmetode.

Artikkel barnetrinn 1-2 barnetrinn 3-4 barnetrinn 5-7
Scientia

Scientia - vitenskapelig metode i ungdomsskolen

Nyttig veiledning for forskerspiren som setter naturvitenskapelige arbeidsmåter på dagsorden.
Bokbeskrivelse ungdomstrinn 8-10
Smarte klær SMART teknologi og forskning

SMART: Smarte klær

Filmen viser et prosjekt om å lage arbeidsklær for fiskere.

Ekstern læringsressurs ungdomstrinn 8-10 kjemi 2 teknologi og forskningslære x og 1 teknologi og forskningslære 2
Satelitten SMART teknologi og forskning

SMART: Satellitten

Filmen viser hvordan den norske satellitten AISSat-1 er bygd opp, hvordan den samler inn data og hvordan data brukes.

Ekstern læringsressurs ungdomstrinn 8-10 teknologi og forskningslære x og 1 teknologi og forskningslære 2
Velferdsteknologi SMART teknologi og forskning

SMART: Velferdsteknologi

Velferdsteknologi kan hjelpe eldre med kognitiv svikt til å klare seg bedre i egen bolig. Filmen viser hvordan livet til eldre kan fortone seg med teknologiske løsninger.

Ekstern læringsressurs ungdomstrinn 8-10 teknologi og forskningslære x og 1 teknologi og forskningslære 2
Drikkebeger-liste

Valg av drikkebeger

Er det mulig ved hjelp av datalogging å finne ut hvilke drikkebeger som egner seg best til å holde temperaturen på optimalt nivå? Dette er et åpent forsøk der dere skal få trening i å planlegge og gjennomføre forsøk med dataloggere og rapportere/publisere resultater.

Forsøk og praktisk arbeid ungdomstrinn 8-10 vg1 teknologi og forskningslære x og 1
Værstasjon

Værstasjon

Elevene skal lage en værstasjon der de observerer skyer og måler temperatur og nedbør.

Undervisningsopplegg barnetrinn 3-4

Nettressurser