Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • ungdomstrinn 8-10
  • biologi 1

Kjøleskap og mat – sjekk temperaturen!

Temperaturen har stor betydning for bakterievekst og dermed innvirkning på matens holdbarhet og trygghet. Undersøkelser viser at mange kjøleskap har høyere temperatur enn under +4 °C, som anbefales.

Denne aktiviteten går ut på at elevene sjekker temperaturen i kjøleskapene hjemme og eventuelt på skolen. Ofte er temperaturen for høy, og displayet på nyere kjøleskap kan vise lavere temperatur enn det som er riktig. Temperaturen har betydning for veksten av bakterier. Kanskje kan man ved enkle grep senke temperaturen i kjøleskapet og dermed få tryggere mat med lengre holdbarhet.

Kjøleskap og mat - sjekk temperaturen!1  

Hensikt 

  • Få kunnskap om riktig kjøletemperatur for oppbevaring av mat
  • Forstå koblingen mellom temperatur og vekstområder for bakterier som kan gi sykdom via mat.
  • Få tryggere mat i hjemmene ved at man justerer og senker temperaturen i kjøleskapene. Noen få grader kan gi bedre kvalitet og holdbarhet.
  • Vise at man ikke uten videre kan stole på målinger og undersøkelser. Kalibrering og lik metode for målingene må til for å sikre at man måler korrekt temperatur.

Aktiviteten

Hvis skolen har egne termometre kan disse kalibreres i fellesskap. Kalibrering av termometre har til hensikt å sikre at den temperaturen vi måler er korrekt. Nummerer gjerne termometerne og lag et skjema hvor man kan registrere kalibreringen (se vedlagt skjema i høyre marg). Kalibrering bør skje på det temperaturområdet som er aktuelt for målingen. Siden målingene som skal utføres på kjøletemperatur kan man her benytte isvann, som skal være 0 grader C. Vent på stabil temperatur, les av og registrer eventuelt avvik fra 0 grader på hvert termometer. Et avvik på +/- 0,5 °C er akseptabelt.

Spørsmål

  • Har kjøleskapene anbefalt temperatur mellom 0 og +4 °C?
  • Hvilke konsekvenser kan det få at kjøleskapet har for høy temperatur?
  • Se på vekstområdene for de sykdomsfremkallende bakteriene og vurder betydningen for økt risiko.

Regneoppgave

Veksthastigheten til Listeriabakterien i to like matvarer:
Disse oppbevares ved +4 °C og +8 °C. Listeriabakteriene deler seg en gang hver 12. time ved +4 °C, og hver 6. time ved +8 °C.

  • Hvor mange Listeriabakterier vil maten inneholde etter 5 dager ved de to forskjellige temperaturene?

Faglig forklaring

De fleste bakterier i mat er ikke farlige, men de kan ødelegge matens kvalitet og forkorte holdbarheten. De fleste bakterier har vekstområder mellom +5 °C og +40 °C.

De sykdomsfremkallende bakteriene trives best ved +37 °C som er vår kroppstemperatur, men kan vokse langsommere på lavere temperaturer. Med riktig og lav temperatur i kjøleskapet reduserer man risiko for at maten kan gi sykdom, samtidig som man forlenger holdbarhet for maten.

Kjøleskap og mat - sjekk temperaturen!2

 

Kommentarer/praktiske tips

Lag en felles rutine for hvordan dere skal måle temperaturen i kjøleskapene, slik at det blir likt hos alle. Det kan f. eks. være at dere setter termometeret i et glass vann over natten i kjøleskapet og leser av morgenen etter. Bestem også hvor i kjøleskapet dere skal måle. Det kan være midt i, øverst eller nederst. Temperaturer noteres ned for felles gjennomgang. Husk også å notere hva som står på displayet på kjøleskapet hvis det finnes. Sjekk alle temperaturene og se på variasjoner.

En niendeklasse som gjorde dette forsøket i 2011 fant en gjennomsnittstemperatur på hele + 8 °C.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Kropp og helse
      • forklare hvordan kroppen selv beskytter seg mot sykdom, og hvordan man forebygger og behandler infeksjonssykdommer
  • Etter 10. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere testbare hypoteser, planlegge og gjennomføre undersøkelser av dem og diskutere observasjoner og resultater i en rapport
    • Mangfold i naturen
      • undersøke og registrere biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem i nærområdet og forklare sammenhenger mellom faktorene

Læreplan i biologi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Biologi 1
    • Cellebiologi
      • gjere greie for oppbygginga og formeiringa til bakteriar og virus, og relatere det til prosessar i natur, industri og helsefagleg samanheng