Undervisningsopplegg

Økt 9: Koble en elektrisk krets

lysdioder www.pixabay.com

I denne økta blir elevene kjent med hvordan et koblingsskjema for en elektrisk krets ser ut, og symboler som brukes her. Ved å følge to koblingsskjemaer får de også øve seg på å koble den elektriske kretsen de etter hvert skal lage til modellrommene sine. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • bruke koblingsskjema og fortelle hva de ulike symbolene betyr
  • koble sammen en modell av den elektriske kretsen til ei lampe
  • bruke verktøy og utstyr og fortelle hva det heter (se ordliste for elektrikere)
  • beskrive kjennetegn på elektriske koblinger som ikke er brannfarlige

Tidsbruk 

9A. Gjennomgå koblingsskjema og symboler  10 minutter
9B. Gjennomgå modell og gjør klart til å koble  5–10 minutter
9D. Koble en elektrisk krets – øvelse 1  1520 minutter
9E. Koble en elektrisk krets – øvelse 2  1520 minutter
TOTALT  45–60 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • atom
    en partikkel som alle stoffer er bygget opp av
  • elektrisitet
    noe som skjer fordi partikler har ladning
  • elektrisk krets
    sammenhengende system som strømmen kan bevege seg i Eksempel: En krets kan bestå av batteri/stikkontakt, ledninger og lyspærer.
  • elektrisk strøm
    elektroner som beveger seg i samme retning
  • elektron
    en bitte liten partikkel med negativ ladning som finnes i alle atomer
  • isolere strøm
    egenskap til noen materialer (f.eks. plast) som gjør at elektroner står fast og ikke kan bevege seg
  • ladning
    egenskap noen partikler har
    En partikkel kan ha positiv eller negativ ladning.
  • motstand
    punkt i en elektrisk krets hvor det er tungt å skyve ladninger gjennom
    I motstanden brukes strømmen til å lage lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse eller kommunikasjon, for eksempel i lyspære, kjøleskap, mobil og TV.
  • partikkel
    en liten del av et stoff

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • egenskap
    kjennetegn ved et materiale
    For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut.
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
    For eksempel en gjenstand eller en figur.
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe