Undervisningsopplegg

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Observasjon over tid

Det er mykje som endrar seg over tid. Ein endringsprosess kan vare over dagar eller månadar – eller vere over på nokre få sekund. Likevel er det noko som er felles for korleis vi kan følge med på desse prosessane. I dette eksempelet har vi valt rusting, men du kan fint tilpasse det heilt andre prosessar.

Rust Foto: www.pixabay.com

 

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Energi og materie (KE69)
    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar (KM831)
      • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger (KM832)
      • utforske kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og gjøre rede for betydninger av noen forbrenningsreaksjoner (KM838)
    • 7. trinn
      • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar (KM768)
      • skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn (KM769)
      • utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem (KM776)
    • 4. trinn
      • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar (KM793)
      • bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn (KM794)
      • utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer (KM799)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk med ulike kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem
Naturfaglig språk

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • prosess
    måten noe skjer på
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe
  • hypotese
    en mulig forklaring som kan bli testet i en undersøkelse
  • notere
    å skrive ned noe
  • forklaring
    en påstand som støttes av bevis
  • slutning
    noe du kommer fram til ved å bruke bevis
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • tabell
    en måte å samle informasjon på ved å skrive ord og tall inn i et skjema

Fagspesifikke begrep

  • rusting
    en kjemisk reaksjon der jern reagerer med oksygen i lufta. Utgangsstoffene er jern og oksygen, og produktet er rust/jernoksid.