Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Formidle og diskutere resultata

Til slutt må elevane presentere resultata sine, ved å vise bilda og eventuelle tabellar eller grafar når det er noko kvantitativt å vise. For eksempel kor mykje rust det blei på spikrane som låg i vatn, tørr luft osv. eller etter kor lang tid rusten kom fram i dei ulike materiala. Elevane kan også lage ei forteljing eller ein teikneserie som viser prosessen.

Eksempel på tabell:

  spikar i vatn spikar i tørr luft spikar i fuktig luft
mengde rust      
Naturfaglig språk

  • prosess
    måten noe skjer på
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe
  • hypotese
    en mulig forklaring som kan bli testet i en undersøkelse
  • notere
    skrive ned noe
  • forklaring
    en påstand som støttes av bevis
  • tabell
    en måte å samle informasjon på ved å skrive ord og tall inn i et skjema
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • slutning
    noe du kommer fram til ved å bruke bevis
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe

Fagspesifikke begrep

  • rusting
    en kjemisk reaksjon der jern reagerer med oksygen i lufta. Utgangsstoffene er jern og oksygen, og produktet er rust/jernoksid.