Undervisningsopplegg
Passer for
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Observasjon over tid

Det er mykje som endrar seg over tid. Ein endringsprosess kan vare over dagar eller månadar – eller vere over på nokre få sekund. Likevel er det noko som er felles for korleis vi kan følge med på desse prosessane. I dette eksempelet har vi valt rusting, men du kan fint tilpasse det heilt andre prosessar.

Rust Foto: www.pixabay.com

 

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Energi og materie (KE69)
    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar (KM831)
      • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger (KM832)
      • utforske kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og gjøre rede for betydninger av noen forbrenningsreaksjoner (KM838)
    • 7. trinn
      • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar (KM768)
      • skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn (KM769)
      • utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem (KM776)
    • 4. trinn
      • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar (KM793)
      • bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn (KM794)
      • utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer (KM799)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
Naturfaglig språk

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • prosess
    måten noe skjer på
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe
  • hypotese
    en mulig forklaring som kan bli testet i en undersøkelse
  • notere
    skrive ned noe
  • forklaring
    en påstand som støttes av bevis
  • slutning
    noe du kommer fram til ved å bruke bevis
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • tabell
    en måte å samle informasjon på ved å skrive ord og tall inn i et skjema

Fagspesifikke begrep

  • rusting
    en kjemisk reaksjon der jern reagerer med oksygen i lufta. Utgangsstoffene er jern og oksygen, og produktet er rust/jernoksid.
Forsøk og praktisk arbeid

Førebuing og utstyr

Du kan enten skrive ut grubleteikninga om rusting i stort format eller vise ho på skjerm.

Finn fram utstyr.

Materialer og utstyr

  • ikke-galvaniserte spikrar (ev. også galvaniserte for samanlikning)
  • spikrar eller anna av ulikt materiale
  • vatn
  • glas eller beger
  • kamera

 

Forsøk og praktisk arbeid

Interessevekking og planlegging

Rusting (NN) 1. Diskuter grubleteikninga om rusting saman med elevane. Få fram ulike idear hos elevane. Spør: Kva for ting har de opplevd at rustar? Kva lurar de på om rust?

2. Be elevane gå på fotojakt for å ta fem ulike bilde av noko som rustar. Elevane skal i smågrupper vise bilda til kvarandre og samtale om kva for materiale som rustar og kva problem rust skapar.

3. Saman skriv dei ein tekst om rust med bilda som illustrasjonar. Kvar gruppe presenterer teksten sin for resten av klassa. 

4. Neste steg er at elevane lagar ein plan for noko dei vil undersøke om rust. Gi forslag om kva dei kan undersøke, som å samanlikne kor fort ulike materiale rustar eller i kva for grad spikrar rustar i vatn, tørr luft og fuktig luft. Be elevane diskutere to og to kva dei vil undersøke. Vidare må dei lage eit forskingsspørsmål og formulere ein hypotese som svar på spørsmålet.

Naturfaglig språk

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • prosess
    måten noe skjer på
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe
  • hypotese
    en mulig forklaring som kan bli testet i en undersøkelse
  • notere
    skrive ned noe
  • forklaring
    en påstand som støttes av bevis
  • slutning
    noe du kommer fram til ved å bruke bevis
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • tabell
    en måte å samle informasjon på ved å skrive ord og tall inn i et skjema

Fagspesifikke begrep

  • rusting
    en kjemisk reaksjon der jern reagerer med oksygen i lufta. Utgangsstoffene er jern og oksygen, og produktet er rust/jernoksid.
Forsøk og praktisk arbeid

Dokumentasjon undervegs

Be elevane notere observasjonane sine undervegs for å dokumentere endringsprosessen. Dei kan også ta bilde med jamne mellomrom. Presiser at dei må vere nøye med å datere eller notere klokkeslett på observasjonane. Observasjonane vil ofte skape nye spørsmål, så minn dei på å notere undervegs det dei lurar på.

 

Naturfaglig språk

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • prosess
    måten noe skjer på
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe
  • hypotese
    en mulig forklaring som kan bli testet i en undersøkelse
  • notere
    skrive ned noe
  • forklaring
    en påstand som støttes av bevis
  • tabell
    en måte å samle informasjon på ved å skrive ord og tall inn i et skjema
  • slutning
    noe du kommer fram til ved å bruke bevis
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe

Fagspesifikke begrep

  • rusting
    en kjemisk reaksjon der jern reagerer med oksygen i lufta. Utgangsstoffene er jern og oksygen, og produktet er rust/jernoksid.
Forsøk og praktisk arbeid

Formidle og diskutere resultata

Til slutt må elevane presentere resultata sine, ved å vise bilda og eventuelle tabellar eller grafar når det er noko kvantitativt å vise. For eksempel kor mykje rust det blei på spikrane som låg i vatn, tørr luft osv. eller etter kor lang tid rusten kom fram i dei ulike materiala. Elevane kan også lage ei forteljing eller ein teikneserie som viser prosessen.

Eksempel på tabell:

  spikar i vatn spikar i tørr luft spikar i fuktig luft
mengde rust      
Naturfaglig språk

  • prosess
    måten noe skjer på
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe
  • hypotese
    en mulig forklaring som kan bli testet i en undersøkelse
  • notere
    skrive ned noe
  • forklaring
    en påstand som støttes av bevis
  • tabell
    en måte å samle informasjon på ved å skrive ord og tall inn i et skjema
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • slutning
    noe du kommer fram til ved å bruke bevis
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe

Fagspesifikke begrep

  • rusting
    en kjemisk reaksjon der jern reagerer med oksygen i lufta. Utgangsstoffene er jern og oksygen, og produktet er rust/jernoksid.