naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Undervisningsopplegg
Utforsk planterøtter og jord
I denne utforskingen prøver elevene å identifisere to mystiske planter ved bare å observere røttene deres og sammenligne dem med røttene til andre planter. Gjennom denne undersøkelsen lærer de om to typer røtter – pælerot og knipperot. De gjør grundige observasjoner av formen på røttene, og tegner figurer av dem.
Tilknytning til utgående læreplan (LK06)
Læreplan i naturfag
- Etter 2. årstrinn
- Forskerspiren
- stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
- bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
- beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
- Mangfold i naturen
- gjennomføre aktiviteter i nærområdet for å lære om naturen og samtale om hvorfor dette er viktig
- Forskerspiren
- Etter 4. årstrinn
- Forskerspiren
- bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
- skrive rapporter og beskrivelser, revidere innhold etter tilbakemelding, vurdere innholdet i andres tekster og lage enkle digitale sammensatte tekster
- Forskerspiren
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
jorden blanding av steiner, vann, luft, deler av døde organismer og bitte små organismer
-
rot, røtterden delen av planten som tar inn vann og næring, og som holder planten på plass
Forskerspirebegrep
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting