Forsøk og praktisk arbeid

Mystisk plante nr. 2

mystisk rot 2 Introduser mystisk plante nr. 2. Fortell elevene at du har enda en mystisk plante. Sammenlign røttene med de fra mystisk plante nr. 1. Be de elevene som har en plante med røtter som er lik denne, holde den opp. Spør så etter bevis for hva elevene mener. Sikre deg at de beskriver hva som er karakteristisk for denne rottypen (en samling av tynne små røtter i samme lengde med mindre rothår som vokser ut). Ta av posen på mystisk plante nr. 2. 

Ved ikke å bekrefte eller avkrefte om elevene har tatt riktig avgjørelse, men heller be om bevis, utfordres elevenes tankevirksomhet. Dette kan føre til mange gode læringssamtaler.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • jord
    en blanding av steiner, vann, luft, deler av døde organismer og bitte små organismer
  • rot, røtter
    den delen av planten som tar inn vann og næring, og som holder planten på plass

Forskerspirebegrep

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting