Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 60 minutter

Økt 2: Les om artenes utvikling

Elevene leser en tekst om de ulike tidsperiodene, og øver seg på å forklare rekkefølgen på artene. Til slutt oppsummerer de tidslinja i plenum.


tidslinje på en snor

 

I denne økta skal elevene

  • stille spørsmål før de leser en tekst, slik forskere gjør
  • trekke slutninger fra bevis i en tekst, slik forskere gjør

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
2A. Før lesing              20 minutter            
2B. Under lesing  20 minutter
2C. Etter lesing  20 minutter
 TOTALT  60 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe