Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 20 minutter

2C. Etter lesing

1. Gå gjennom spørsmål fra de gule lappene. Be flere av elevene fortelle hvilken informasjon de fant som var relevant for spørsmålet de hadde. Still spørsmål som disse:

Hvilket spørsmål stilte du før du begynte å lese?
Hvorfor valgte du dette spørsmålet?
Hvis du fant relevant informasjon, hvordan hjalp det deg å finne svar på spørsmålet ditt?
Hvis du ikke fant svar på spørsmålet ditt, hva kan du gjøre for å finne ut mer? 

2. Sorter på nytt. La elevene jobbe i grupper og sortere bildene i riktig rekkefølge og diskutere hva som kjennetegner de ulike periodene ved hjelp av leseheftet og stikkordene fra tavla.

(Som en oppfølging kan de ev. legge alle kortene med bildet ned og etter tur trekke et kort og forklare hovedtrekkene med den aktuelle perioden, hva kom før og etter?)

3. Gå gjennom tidslinja i plenum og la elevene være med å oppsummere, mens du henger opp bildene på riktig sted:

  • Livets begynnelse – stromatolitter, var bakterier som laget oksygen.
  • Trilobittene kom lenge etter og levde i havet i lang tid. Mange overlevde den første masseutryddelsen i jordas historie.
  • Så kom fisker, og den andre masseutryddelsen. Da det etter hvert kom planter på land, begynte noen arter å leve litt på land og litt i vann – amfibier.
  • Jorda ble dekket av skoger og myr for første gang, og det kom digre insekter.
  • Krypdyr (reptiler) utviklet seg til mange forskjellige arter og levde mest på land.
  • Så kom en stor katastrofe og utryddet nesten alt dyrelivet på jorda. Dette var den tredje masseutryddelsen, og den største hittil.
  • Etter det utviklet dinosaurene seg gjennom nesten 200 millioner år. Noen av dem døde ut i den fjerde masseutryddelsen, men mange overlevde.
  • Så døde også dinosaurene ut i en ny katastrofe – den femte masseutryddelsen. Men noen få overlevde og utviklet seg videre til fugler!
  • Deretter utviklet pattedyrene seg, det kom blant annet blomster og mennesker, som bare har vært på jorda i svært liten tid i denne sammenhengen.

  • 800px-Stromatolites
  • trilobitt brun
  • fisk
  • myr frosk insekt
  • kobylka
  • postosuchus
  • velociraptor
  • mammut
  • bie og blomst
  • monkey-331287861848AlDh

3. Gjør kunnskapen mer robust. Avslutt aktiviteten med å stille noen spørsmål som utfordrer elevenes forståelse av rekkefølgen. La dem diskutere to og to før de svarer i plenum.

Eksempler på spørsmål du kan stille:

Når var livet bare i havet? Når kom livet på land?

Spiste dinosaurer trilobitter? [Nei, trilobittene var utdødd før dinosaurene levde.]

Dinosaurene levde mellom to store katastrofer, hvor lenge levde de på jorda? [250 mill år minus 65 mill år = 185 mill år. (La elevene bruke tidslinja til å regne det ut.)]

Kom det noe bra ut av disse katastrofene? [Uten at så mange arter hadde dødd ut, ville ikke nye arter fått mulighet til å utvikle seg.]

Tenk deg at en venn inviterer deg på kino for å se en film som heter: «De første menneskenes kamp mot dinosaurene» – hva ville du si om tittelen på filmen? [Det er helt umulig – dinosaurene var utdødd lenge før de første menneskene kom].

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe