naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
2C. Etterarbeid
Nå skal elevene på team Amundsen og team Scott fortelle hverandre om hvilke matrasjoner de fikk, hvordan ruta var lagt opp, og hvordan de løste oppgaven om å finne depoter og «Sydpolen».
Sett sammen nye elevpar, med en elev fra team Amundsen sammen med en elev fra team Scott.
Be elevene fortelle hverandre:
- Hvor og hvordan løypa var lagt, og hvor depotene lå. Vis på kartet.
- Hva slags utstyr og matrasjoner som lå i depotene.
- Hvordan forløp turen, hva gikk bra og hva gikk ikke så bra.
Oppsummer i klassen: Hva slags mat fikk de to ulike teamene? Hvis dere fikk velge, ville dere hatt maten på Amundsens eller Scotts team? Hvorfor?
Be elevene om å gå tilbake til samarbeidspartneren de hadde på ekspedisjonen. Be dem fylle ut Excel-skjemaet, og deretter refleksjonsskjemaet.