Undervisningsopplegg

2 Simulering av kappløpet

Team Amundsen rute

I simuleringa av kappløpet mellom Scott og Amundsen skal elevene navigere etter kart og kompass for å finne depoter med mat og drikke, og det er om å gjøre å være den første gruppa til å finne «polpunktet». De to teamene får ulik type mat og drikke i depotene, inspirert av matrasjonene til Scott og Amundsen. Dette skal behandles i etterarbeidet og sammenstilles med resultatene av blodsukkermålingene som er gjort før og etter kappløpet. Elevene bruker tilgjengelig informasjon om bekledning og matrasjoner til å diskutere og vurdere utfallet av ekspedisjonen.

Denne delen av undervisningsopplegget er utviklet og gjennomført på Skjetlein videregående skole i et samarbeid mellom naturbruk, naturfag og matematikk. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • finne poster på et kart ved hjelp av kart og kompass
  • måle blodsukker og registrere resultatet
  • observere og registrere egen form før og under aktivitet
  • samarbeide om å navigere og løse andre praktiske oppgaver
  • velge bekledning som passer til aktivitet og forhold

Tidsbruk 

2A. Ekspedisjonsfrokost  30–45 minutter
2B. Kappløp  2–4,5 timer
2C. Etterarbeid  30–45 minutter
TOTALT  3–6 timer

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • basalstoffskifte
    hvor mye energi kroppen trenger til å drifte fordøyelse, varmeregulering, organenes funksjon og vedlikehold av cellene
    Avhenger av høyde, alder, kjønn og vekt.
  • blodsukkernivå
    mengde av glukose i blodet
  • BMI (Body Mass Index)
    beregning av fettmengde i kroppen ut fra høyde og masse
  • fettstoffer
    stoffer som ikke løses i vann
    De er bygd opp av fettsyrer og glyserol, og har mange ulike oppgaver i kroppen.
  • forbrenning (metabolisme)
    kjemisk prosess i kroppen der oksygen og næringsstoffer omsettes til stoffer som kroppen trenger for å leve og fungere
  • karbohydrater
    energirike organiske stoffer som er viktig energikilde for kroppen
    I mat omfatter karbohydratene kostfiber, stivelse og ulike sukkerarter.
  • mangelsykdommer
    sykdommer som oppstår hvis kroppen ikke får de næringsstoffene den trenger
    Dette kan være mangel på energi, proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer eller mineraler.
  • mineraler
    grunnstoffer som må tilføres gjennom kosten, og som har mange ulike funksjoner
    Eksempler er jern, kalsium, magnesium og natrium.
  • næringsstoffer
    kjemiske forbindelser og grunnstoffer som organismer trenger å vokse og for å få energi
  • proteiner
    stor gruppe store molekyler som har ulike funksjoner i kroppen, slik som byggestein, næring og som enzymer
    De er bygd opp av en eller flere foldete og spiralsnodde kjeder av aminosyrer.
  • vitaminer
    hjelpestoffer som inngår i mange prosesser i kroppen
    Noen vitaminer kan kroppen produsere selv, men de fleste må tilføres gjennom kosten.
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gi elevene tilgang til elevarket, f.eks. på læringsplattformen.

2. Sjekk at du har blodsukkerapparat og nok blodsukkerstrimler tilgjengelig. Begge deler kan kjøpes på apotek. En fra hvert elevpar skal måle blodsukkernivået gjennom simuleringa;  før frokost, ved de ulike depotene og etter at målet er nådd. Dette skal brukes i etterarbeidet når elevene skal utforske og vurdere de ulike matrasjonene som lagene hadde tilgjengelig.

3. Finn et område der det kan legges to ulike løyper fram mot et felles mål, polpunktet. Avpass lengde og vanskegrad på løypene etter hvor mye tid det er til rådighet, og hvor mye trening elevene har på navigering med kart og kompass. 

4. Pakk innholdet som skal leveres ut på de ulike depotene i plastkasser e.l. I ett av depotene legger du mat, kokeutstyr og tilbehør, for eksempel kniv, tennstål/fyrstikker, kjele til å koke opp vann i, pappkrus, plastskjeer, vann (ev. snø). I depotet til team Amundsen er det i tillegg kakao og næringsrik kjeks (f.eks. Bixit). I depotet til team Scott er det te, noen sukkerbiter og lite næringsrik kjeks (f.eks. riskaker). Kassene kan graves ned eller gjemmes i terrenget.

5. Merk depotene tydelig på kartet.

6. Forbered ekspedisjonsfrokost til de to lagene. De bør spise atskilt, så de ikke vet hva det andre laget spiser. Scotts team kan spise riskaker og te med sukker, Amundsens team kan spise Bixit-kjeks (eller annen kjeks med fullkorn) og kakao.

7. Det er lurt at den er med en lærer på hvert av teamene.

 

Team Amundsen rute. På Skjetlein videregående skole la de opp løyper på omtrent 2 km i et skrånende og kupert terreng. Begge gruppene startet på samme sted, men løypene ble lagt slik i terrenget at gruppene ikke så mye til hverandre gjennom selve kappløpet. Team Amundsen rute. På Skjetlein videregående skole la de opp løyper på omtrent 2 km i et skrånende og kupert terreng. Begge gruppene startet på samme sted, men løypene ble lagt slik i terrenget at gruppene ikke så mye til hverandre gjennom selve kappløpet.

Team Scotts rute. Team Scotts rute.

Materialer og utstyr

  • akebrett
  • kjeks (Bixit/riskaker e.l.)
  • kakao
  • te
  • sukkerbiter
  • pappkrus
  • plastskjeer
  • utstyr til blodsukkermåling
  • matvaretabellen
  • kalkulator
  • emballasje til matvarene i kappløpet
  • ev. flagg (norsk og britisk)
Forsøk og praktisk arbeid

2A. Ekspedisjonsfrokost

Be elevene åpne elevarket (Excel). Før det serveres ekspedisjonsfrokost måles blodsukkerverdiene på minst to av elevene på hvert team, helst en av elevene i hvert elevpar. 

La de to lagene spise frokost hver for seg, og gi dem informasjon om hvordan arket skal fylles ut. La elevene måle blodsukkeret på nytt en times tid etter frokost.

I elevarket skal blodsukkerverdiene før frokost, etter frokost og ved mål noteres, i tillegg skal de skrive inn hva de har spist og hvordan de føler energinivået i kroppen er. Som etterarbeid etter kappløpet skal dette fylles inn i et regneark for å få fram en graf som viser blodsukkernivået gjennom dagen.

Forsøk og praktisk arbeid

2B. Kappløp

Del ut kompass til hvert lag. Gi dem en kompasskurs som skal lede dem til første depot. Der vil de få beskjed om neste kartreferanse (depot) som de må finne fram til. I et av depotene finner de kokeutstyr, kakao/te og kjeks. Der skal begge lagene lage varm drikke og ha et mellommåltid.

Lagene må gjerne utstyres med flagg; det norske flagget og det britiske flagget. Da er det om å gjøre å være den første gruppa som skal setter flagget sitt ved mål – polpunktet.

To og to elever samarbeider om et akebrett de skal dra hverandre på. 

Elevene skal finne fem depoter, inklusive polpunktet. Første gruppe til polpunktet skal plante ned flagg (Norge eller Union Jack). Ta tid og noter når lagene når polpunktet.

 

Forsøk og praktisk arbeid

2C. Etterarbeid

Nå skal elevene på team Amundsen og team Scott fortelle hverandre om hvilke matrasjoner de fikk, hvordan ruta var lagt opp, og hvordan de løste oppgaven om å finne depoter og «Sydpolen».

Sett sammen nye elevpar, med en elev fra team Amundsen sammen med en elev fra team Scott.

Be elevene fortelle hverandre:

  • Hvor og hvordan løypa var lagt, og hvor depotene lå. Vis på kartet.
  • Hva slags utstyr og matrasjoner som lå i depotene.
  • Hvordan forløp turen, hva gikk bra og hva gikk ikke så bra.

Oppsummer i klassen: Hva slags mat fikk de to ulike teamene? Hvis dere fikk velge, ville dere hatt maten på Amundsens eller Scotts team? Hvorfor?

Be elevene om å gå tilbake til samarbeidspartneren de hadde på ekspedisjonen. Be dem fylle ut Excel-skjemaet, og deretter refleksjonsskjemaet.