2 Simulering av kappløpet
I simuleringa av kappløpet mellom Scott og Amundsen skal elevene navigere etter kart og kompass for å finne depoter med mat og drikke, og det er om å gjøre å være den første gruppa til å finne «polpunktet». De to teamene får ulik type mat og drikke i depotene, inspirert av matrasjonene til Scott og Amundsen. Dette skal behandles i etterarbeidet og sammenstilles med resultatene av blodsukkermålingene som er gjort før og etter kappløpet. Elevene bruker tilgjengelig informasjon om bekledning og matrasjoner til å diskutere og vurdere utfallet av ekspedisjonen.
Denne delen av undervisningsopplegget er utviklet og gjennomført på Skjetlein videregående skole i et samarbeid mellom naturbruk, naturfag og matematikk.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- finne poster på et kart ved hjelp av kart og kompass
- måle blodsukker og registrere resultatet
- observere og registrere egen form før og under aktivitet
- samarbeide om å navigere og løse andre praktiske oppgaver
- velge bekledning som passer til aktivitet og forhold
Tidsbruk
2A. Ekspedisjonsfrokost | 30–45 minutter |
2B. Kappløp | 2–4,5 timer |
2C. Etterarbeid | 30–45 minutter |
TOTALT | 3–6 timer |