Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 10 minutter

1A. Introduser oppdraget (inne)

Introduser oppdraget. Vi har fått et brev! Skal jeg lese det høyt?

(Tilpass brevet slik at det passer for deres kommune.)

 

Kjære elever i [...] kommune. 

Jeg skriver til dere for å be om hjelp. Jeg jobber som naturrådgiver i kommunen, og har ansvaret for naturforvaltning. Jobben min går ut på å overvåke og passe på naturen i kommunen vår. For å få gjort det, trenger jeg å samle inn informasjon om forskjellige arter som finnes her. Informasjon om artene er viktig for at vi skal kunne ta vare på naturmangfoldet.

I kommunen vår har vi en egen plan for hvordan vi skal overvåke fremmede arter.
I planen står det hvordan vi kan begrense spredningen av noen spesielle arter.

Vi har allerede begynt å samle inn informasjon om disse artene, og disse funnene er synlige i Artsobservasjoner hos Artsdatabanken.

Kan dere hjelpe meg med å undersøke og kartlegge om disse artene finnes i skolens nærmiljø, og hvor mye det er av dem? Kan dere også komme med forslag til tiltak?

Vi vil gjerne vite mer om disse artene:

[...]

[...]

[...]

 

Vennlig hilsen

[...]

 

Her var det mange ord vi ikke har hørt før! Skriv opp de ordene elevene ikke har hørt før på tavla, for eksempel:

naturforvaltning
arter
naturmangfold
fremmede arter
kartlegge
tiltak
...

 

Jeg tror vi må lære en del før vi kan klare å løse dette oppdraget!

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe