Undervisningsopplegg
Passer for
  • barnetrinn 5-7
Tidsbruk
  • 90 minutter

Økt 1: Hva er naturmangfold?

blomstereng vesterålen Kristin Bøhle, CC BY SA

I denne økta blir elevene først introdusert for oppdraget der de skal hjelpe kommunen sin med å kartlegge fremmede arter og foreslå eventuelle tiltak. Elevene må forberede seg for å løse oppdraget. De skal undre seg over hva som menes med naturmangfold gjennom å sortere ulike bilder, gjøre ruteanalyse og diskutere en grubletegning. Dette er aktiviteter der elevene aktiverer egne forkunnskaper og får en begynnende forståelse for hva naturmangfold er og hvorfor det er viktig å forvalte naturmangfoldet.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • gi eksempler på noen plante- og dyrearter i nærområdet
  • gjøre en enkel ruteanalyse og beregne gjennomsnitt av tellinger i ulike ruter
  • gi en enkel forklaring på hva som menes med naturmangfold
  • reflektere over hvorfor det er viktig med naturmangfold

Tidsbruk

1A. Introduser oppdraget (inne) 10 minutter
1B. Sortere bilder (inne) 15 minutter
1C. Telle forskjellige arter (inne og ute) 50 minutter
1D. Reflekter rundt bærekraftig utvikling (inne) 15 minutter
TOTALT 90 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringmål og begrepene som er sentrale i denne økta. (Sentrale begreper er markert med utheva skrift i boksen Naturfaglig språk. Når du klikker på et begrep kommer definisjonen fram.)

2. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen.

3. Skriv ut Elevheftet, ett til hver elev. Stift sammen eller sett i permer.

4. Skriv ut ett telleskjema til hvert elevpar.

5. Velg ut 5-10 fremmede arter som finnes i skolens nærmiljø og skriv dem inn i "brevet fra kommunen". Bruk Artskart til å avgjøre hvilke arter som er aktuelle å se etter i din del av landet. Et utvalg over vanlige fremmede arter finnes på miljølære.no (Artskort - fremmede arter).

6.  Skriv ut bildekort, ett sett til hver gruppe på 3–4 elever. Bildekortene kan enten klippes opp og legges i konvolutter på forhånd (gjerne lamineres for gjenbruk), eller du kan ta med sakser hvis elevene skal klippe dem ut selv.

7.Finn et område rett i nærheten av skolen der elevene kan gjøre ruteanalysen sin. Det må være stort nok til at elevparene kan fordele seg med 3–5 meter avstand mellom parene langs et målbånd på f.eks. 50 meter.

8. Gå gjennom listen Materialer og utstyr og gjør klart. Knyt sammen hver hyssinglengde slik at hvert elevpar kan få en hyssing som er 4 meter i omkrets. Sjekk at pinnene er spisse nok til å kunne settes nedi bakken på området du har valgt.

Skriv de ulike kategoriene (fra telleskjemaet) som tittel på de åtte A3-arkene:

  • Blomster
  • Strå
  • Trær/busker
  • Mose
  • Andre planter
  • Sopp
  • Insekter
  • Andre dyr

 

I løpet av denne økta skal disse begrepene noteres på begrepsarket (i Elevheftet):

art: spesiell type plante eller dyr, for eksempel bever, rødrev, blåklokke, blæretang ...
naturmangfold: variasjon av liv

... og disse nøkkelsetningene på nøkkelsetningsarket (i Elevheftet):

På jorda har vi millioner av ulike arter, det vil si ulike typer planter og dyr. All denne variasjonen av liv kaller vi naturmangfold.
Vi mennesker har alltid vært avhengige av naturen for å overleve. Fra naturen får vi mat, rent vann og frisk luft.
 

 

Materialer og utstyr

  • målebånd på f.eks.
    50 m
  • åtte A3-ark
  • ev. sakser hvis elevene skal klippe bildekortene selv

Til hvert elevpar:

  • hyssing på 4,10 m
  • fire hjørnepinner til ruteanalysen 
  • plastkar eller pose (brødpose e.l. )
  • telleskjema
  • penn
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • trua art
    art der det er så få igjen av at det er fare for at arten kan dø ut
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

1A. Introduser oppdraget (inne)

Introduser oppdraget. Vi har fått et brev! Skal jeg lese det høyt?

(Tilpass brevet slik at det passer for deres kommune.)

 

Kjære elever i [...] kommune. 

Jeg skriver til dere for å be om hjelp. Jeg jobber som naturrådgiver i kommunen, og har ansvaret for naturforvaltning. Jobben min går ut på å overvåke og passe på naturen i kommunen vår. For å få gjort det, trenger jeg å samle inn informasjon om forskjellige arter som finnes her. Informasjon om artene er viktig for at vi skal kunne ta vare på naturmangfoldet.

I kommunen vår har vi en egen plan for hvordan vi skal overvåke fremmede arter.
I planen står det hvordan vi kan begrense spredningen av noen spesielle arter.

Vi har allerede begynt å samle inn informasjon om disse artene, og disse funnene er synlige i Artsobservasjoner hos Artsdatabanken.

Kan dere hjelpe meg med å undersøke og kartlegge om disse artene finnes i skolens nærmiljø, og hvor mye det er av dem? Kan dere også komme med forslag til tiltak?

Vi vil gjerne vite mer om disse artene:

[...]

[...]

[...]

 

Vennlig hilsen

[...]

 

Her var det mange ord vi ikke har hørt før! Skriv opp de ordene elevene ikke har hørt før på tavla, for eksempel:

naturforvaltning
arter
naturmangfold
fremmede arter
kartlegge
tiltak
...

 

Jeg tror vi må lære en del før vi kan klare å løse dette oppdraget!

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

1B. Sortere bilder (inne)

Sorter bilder. Sett elevene i grupper på 3–4 elever. Del ut bildekortene (enten ferdig klippet/laminert, eller be elevene klippe dem opp). Be elevene sortere bildene. De skal sortere helt fritt, etter hvilke kriterier de vil. Her er det ingen fasit! Gå rundt og lytt mens de sorterer og diskuterer.

Begrunn sorteringen. Be en av gruppene fortelle hvordan de har sortert, og hvorfor de har sortert på den måten. Hør om flere grupper har tenkt likt, eller om andre har sortert på andre måter. 

Ark 1 i PowerPoint: Vis filmen Hva er naturmangfold? (1m 43s)

Introduser art og naturmangfoldSnakk gjerne først om mangfold generelt. Så kan dere koble det dere snakket om til naturmangfold.

Det finnes mange millioner forskjellige typer planter og dyr på jorda. Ingen vet nøyaktig hvor mange typer det finnes. Når vi snakker om forskjellige typer planter og dyr, bruker vi ofte ordet art. Er det noen som har et eksempel på en art? (Hjelp elevene å komme på noen eksempler: gråspurv, elg, blåklokke, menneske ...) En art er altså en bestemt type dyr eller plante. Når vi har mange forskjellige arter i et område, altså når det er stor variasjon av liv, sier vi at vi har et stort naturmangfold i det området.

Sorter en gang til. Se på bildene en gang til. Nå skal dere sortere etter hvor stort naturmangfold det er på bildet, altså om det er bare én art, eller om det er flere arter. Her må dere kanskje se veldig nøye etter! La elevene sortere. Oppsummer kort: Ble sorteringen annerledes? Hvorfor?

Noter begrepene. Del ut Elevheftet, og be elevene slå opp på side 1: Begrepsark. Si at arket skal brukes gjennom hele opplegget. Be elevene notere art og naturmangfold i hver sin rad i den første kolonnen. Kom gjerne fram til definisjoner av begrepene i fellesskap, men det bør ligne på noe slikt: 

art: spesiell type plante eller dyr, for eksempel bever, rødrev, blåklokke, blæretang ...
naturmangfold: variasjon av liv
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

1C. Telle forskjellige arter (inne og ute)

Inne

Forbered elevene. Fortell elevene at de nå må begynne å trene til oppdraget. Første oppgave blir å undersøke et område for hvilke arter som finnes der.

  • Ark 2 i PowerPoint: Å undersøke hvilke arter som finnes i et område kaller vi artskartlegging, eller å gå på artsjakt. Det skal de gjøre det på en måte vi kaller ruteanalyse. Det er en av flere måter forskere jobber på når de skal kartlegge naturen.
  • Repeter kjennetegnene på et kvadrat.
  • Ark 3 i PowerPoint: Vis hvordan de skal sette opp en kvadratisk rute på 1x1 meter med fire pinner og hyssingen som legges rundt. Si at de skal gjøre det på øyemål og må prøve å få hver side til å være én meter og vinklene så rette som mulig.
    Del ut pinner og hyssingen til hvert elevpar.
  • Ark 4 i PowerPoint: Forklar elevene hvordan de i denne treningsoppgaven skal telle antall forskjellige arter de finner for hver kategori i sin rute ved å bruke et telleskjema.

    Del klassen inn i elevpar. Del ut telleskjemaet, en penn og en pose/plastkar til hvert elevpar.

 

  Antall forskjellige arter
  Tellestreker Sum
Blomster    
Strå    
Trær    
Mose    
Andre planter    
Sopp    
Insekter    
Andre dyr    


 

  • Si at de skal trene på å jobbe som forskere. De må derfor være nøyaktige og kun telle innenfor ruta si. De skal putte ett eksemplar av hver art i posen de har fått utdelt, og denne posen skal de ta med inn i klasserommet etterpå.

 

Ute

Gå ut til området. Gå sammen med elevene mens du legger ut målbåndet. Fordel elevparene ved f.eks. hver tredje eller femte meter.

Elevene gjør ruteanalyse. Elevene merker opp hver sin rute på 1x1 m med hyssing og pinner og gjør ruteanalysen.

 

Inne

Finn det totale antall arter klassen har funnet. Når elevene er tilbake i klasserommet, legg ut A3-arkene for hver kategori på forskjellige steder i klasserommet (se i tabellen over).

  • Vis to eksempler på feil som kan gjøres:
    Ark 5 i PowerPoint: Be elevene finne én feil. Løvetann er lagt ut to ganger.
    Ark 6 i PowerPoint: Be elevene finne én feil. Løvetannblad er lagt på Andre planter, men skulle vært på blomster.
  • Be et elevpar stille seg ved hvert ark, og la resten av elevparene stille seg i kø. Når et elevpar kommer til et ark skal de legge ut én art som ikke ligger på arket fra før. Hvis arten ligger på arket fra før skal de altså ikke legge den ut.
  • La eleveparene rullere. Til slutt teller dere opp hvor mange forskjellige arter dere har funnet i hver kategori og det totale antallet. Skriv inn resultatet i tellearket på side 3 i Elevheftet.

Sammenlign med tall for hele Norge.

  • Spør elevene: Nå har vi funnet [...] forskjellig arter i området vårt. Hvor mange forskjellig arter tror dere det finnes i Norge? La elevene få komme med sine forslag.
  • Ark 7 i PowerPoint: La oss nå søke på Google og se.
  • Ark 8 i PowerPoint: Vis at det står ulikt antall på de ulike treffene.
  • Ark 9 i PowerPoint: Treffet på siden Norsk Naturarv: Tallet Google viser er for insekter. Det er altså viktig å gå inn på søketreffene og ikke bare se på trefflista til Google.
  • Ark 10 i PowerPoint: Treffet på forskning.no: Den siden ble laget i 2011 og er ganske gammel. Det er viktig å sjekke datoen på sider vi leser.
  • Ark 11 i PowerPoint: Treffet på artsdatabanken.no: Denne siden er fra 2015. Ta fram oppdragsbrevet og minn elevene på hva som stod der:

«Vi har allerede begynt å samle inn informasjon om disse artene, og disse funnene er synlige i Artsobservasjoner hos Artsdatabanken.»

  • Si: Nå har dere jobbet på samme måte som forskere som finner og teller arter. Noen må samle alle disse tellingene til forskerne. I Norge er det Artsdatabanken som gjør dette. Det er derfor viktig at alle dataene samles hos dem.
  • Les ingressen høyt selv, eller få en elev til å lese:

«43 705 arter er påvist i Norge, og 65 % av artene finnes i dyreriket. Insektene utgjør den største gruppen med over 18 000 arter. Fortsatt er mange arter uoppdaget og vi regner med at det finnes omkring 60 000 arter i Norge.»

Trekk fram at

  • det er over 43 000 forskjellige arter i Norge
  • det er flest forskjellige arter innen dyreriket (Hva var det mest av i området elevene telte?)
  • nesten halvparten av alle de forskjellige artene i Norge er insekter (Hvor stor andel av artene elevene telte var insekter?)
  • det er mange arter forskerne regner med ikke er oppdaget ennå, nesten 20 000! (omtrent en tredjedel)
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

1D. Reflekter rundt bærekraftig utvikling (inne)

Ark 12 i PowerPoint: Be elevene notere denne nøkkelsetningen på Nøkkelsetningsarket på side 2 i Elevheftet:

På jorda har vi millioner av ulike arter, det vil si ulike typer planter og dyr. All denne variasjonen av liv kaller vi naturmangfold.

 

Ark 13 i PowerPoint: Be elevene bla opp på grubletegningen Hvorfor er det viktig med naturmangfold? på side 4 i Elevheftet.

Grubletegning - hvorfor er det viktig med naturmangfold

 

Les de ulike utsagnene høyt for elevene.

Forklar for elevene at her er det ulike utsagn som viser hvorfor fire elever mener det viktig med naturmangfold. Det er ikke sikkert noen av de fire elevene har helt rett eller helt feil, men dere skal i gruppen diskutere hva dere mener og forklare hvorfor dere mener det. På hvilke måter er utsagnene forskjellige?

Diskuter grubletegningen. Bruk tenk–par–del :

  • La først hver elev få tid til å tenke gjennom hvem han/hun er mest enig med og hvorfor.
  • La deretter elevene fortelle og forklare det for de andre i gruppen.
  • La en fra hver gruppe forklare for resten av klassen hva de snakket om.
  • Bruk den faglige forklaringen under til å få en felles forståelse av begrepet naturmangfold.

Faglig forklaring

Vi trenger et stort naturmangfold av mange grunner. Hvis vi ser det fra menneskers ståsted, er noen arter viktige fordi de gir oss mat, noen kan vi lage medisiner av, noen bruker vi til å bygge hus og lage ting, noen som husdyr og kjæledyr, mange planter liker vi å se på og de gir oss frisk luft. Naturen er rett og slett viktig for at vi skal ha det godt, og vi må bevare den for fremtiden slik at de som kommer etter oss også kan ha det godt. Dette står det faktisk om i grunnloven vår § 112 (E. Menneskerettigheter): «Enhver har rett til et miljø som sikrer helsen, og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares. Naturens ressurser skal disponeres ut fra en langsiktig og allsidig betraktning som ivaretar denne rett også for etterslekten.» (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6).

Og uansett om vi syns en art er viktig eller ikke, er vi faktisk forpliktet til å ta vare på naturen og bevare naturmangfoldet. Dette står i naturmangfoldloven § 5 (forvaltningsmål for arter): Målet er at artene og deres genetiske mangfold ivaretas på lang sikt og at artene forekommer i levedyktige bestander i sine naturlige utbredelsesområder. (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-100?q=naturvernloven#KAPITTEL_2)


Ark 14 i PowerPoint: Vis filmen Hvorfor trenger vi naturmangfold? (lengde 1m 38s)

Utvid begrepet naturmangfold. Snakk kort med elevene om argumentene fra filmen, og sammenlign med det dere snakket om rundt grubletegningen.

Ark 15 i PowerPoint: Noter nøkkelsetning på nøkkelsetningsarket:

Vi mennesker har alltid vært avhengige av naturen for å overleve. Fra naturen får vi mat, rent vann og frisk luft.

 

Oppsummer økta. Be elevene prøve å bruke de nye begrepene når de snakker.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe