Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 20–30 minutter

5A. Hva er et system?

Ark 1 i PowerPoint. Si: I siste del av denne økta skal dere forberede en spiselig modell av ei celle som dere så skal lage hjemme i grupper. Men før vi kan begynne på det, må vi se enda litt nærmere på de ulike delene i cella. I forrige økt så vi at cella består av ulike deler. Men hvorfor har cella disse ulike delene? Jo, delene har ulike oppgaver og virker sammen. Vi kan si at cella er et system, det vil si noe som består av flere deler som virker sammen.

Ark 2 i PowerPoint. Si: En sykkel er et annet eksempel på et system. En sykkel består av flere deler – disse delene virker sammen. Hvilke deler består sykkelen av? [pedaler, styre, sete, hjul, bremser, gir, kjede, ramme] Si: Alle disse ulike delene virker sammen i systemet sykkel. 

Ark 3 i PowerPoint. Be elevene skrive definisjonen til system på begrepsarket:

system: noe som består av flere deler som virker sammen


Ark 4 i PowerPoint. Si:
Hvilken funksjon har en sykkel? Altså, hva gjør sykkelen, eller hva brukes den til? [forflytte oss] Hvilken funksjon har de ulike delene på en sykkel? Bruk tenk-par-del  [pedaler: tråkke for å drive sykkelen fram, styre: svinge, sete: sitte på, hjul: rulle på underlaget, bremser: redusere farten osv.]

Ark 5 i PowerPoint. Si: Alle disse delene har hver sin funksjon, men delene jobber sammen og gjør at vi kan bruke systemet sykkel til å forflytte oss. Si: De ulike delene har også en form som passer til funksjonen. Setet må være formet på en måte som gjør det godt å sitte på, hjulene må ha en form som gjør at de ruller godt på underlaget osv.

Ark 6 og 7 i PowerPoint. Si: Kan dere komme på andre systemer? [lampe, bil, hus, boksåpner, mobiltelefon, fabrikk, skog, økosystem ...] Si: Lampe er et eksempel på et system. Skog er et annet eksempel på et system. De ulike delene i systemene kommer opp ved klikk.

Ark 8 i PowerPoint. Si: Cella er også et system, der alle de ulike delene av cella virker sammen. Hvilke deler vet dere så langt at dyre- og planteceller består av? Bruk  tenk-par-del , be i første omgang elevene tenke hver for seg og notere ned stikkord.

Del ut elevark 8: Plantecella som system og elevark 9: Dyrecella som system

Ark 9 i PowerPoint. Si: De små delene som vi så inni cella kaller vi organeller. Disse har ulike funksjoner, slik som organene våre i kroppen har ulike funksjoner. For eksempel pumper hjertet vårt blod rundt i kroppen og lungene tar opp oksygen fra lufta. En organell betyr faktisk «et lite organ».   

Si: Samarbeid to og to og fyll inn så mye dere husker i første kolonne i tabellen på arkene, så skal vi fylle inn mer etter hvert. Prøv også å fylle inn funksjonene til de ulike delene, hvis dere klarer. [cellemembran; slippe stoffer ut og inn, cellekjerne; styre det som skjer i cella, ...]

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe