Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Is som smeltar – med utgangspunkt i grubleteikning

Mål for aktiviteten

At elevane skal kunna skilja mellom vekt og massetetthet (densitet). 

Framgangsmåte

Kvar elev får utlevert ein grubleteikning (du finn det på http://www.naturfag.no/grubletegninger). Elevene får diskutere grubleteikningen, og får i oppgåve å diskutera korleis dei kan testa dei ulike utsegna. Elevane kan deretter vege ei gitt mengde is før og etter smelting for å sjå om vekta endrar seg.

Grubleteikningar kan med fordel kombinerast med forsøk. Det finst fleire relevante grubleteikningar med is. Det er viktig at elevane sett seg godt inn i argumenta og lagar seg ein hypotese før dei går i gang med forsøket. 

Faglig forklaring

Det er volumet (og ikkje massen!) som forandrar seg når isen smelter. Vatnet treng mindre plass enn is, og vi seier at massetettheten til vatn er større enn massetettheten for is.
Ekstraforsøk/diskusjon Fyll ein mjølkekartong heilt med vatn og steng den godt igjen. Legg kartongen i frysaren nokre dagar. Korfor bular kartongen ut når vatnet har frose til is? 

Grubleteikning: Is som smelter. Grubleteikning: Is som smelter.

Kommentarer/praktiske tips

Ekstraforsøk/diskusjon 

Fyll ein mjølkekartong heilt med vatn og steng den godt igjen. Legg kartongen i frysaren nokre dagar. Korfor bular kartongen ut når vatnet har frose til is?