Undervisningsopplegg

Økt 4: Strøm og motstand

Strøm i tynn metalltråd Foto: Petter Brodal

I denne økta leser elevene enda et utdrag fra boka Elektrisitet, og finner ut at strømmen møter motstand i lyspæra. De undersøker hvordan gamle glødepærer virket, ved å teste hva som skjer når vi tilfører strøm i tynn metalltråd. De finner også ut hvorfor strøm i for tynne ledninger kan føre til brann. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • bruke begrepene strøm og motstand til å forklare hvordan ei lampe lyser
  • koble en krets og observere hva som skjer når det går strøm i tynne ledninger 
  • fortelle muntlig hvordan ei lyspære lyser

 

Tidsbruk 

4A. Les videre om lyspæra  15–20 minutter
4B. Undersøk strøm i tynn metalltråd 20–2minutter
4C. Gjennomgå hva som skjer med elektronene 1015 minutter
TOTALT 4560 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • atom
    en partikkel som alle stoffer er bygget opp av
  • elektrisitet
    noe som skjer fordi partikler har ladning
  • elektrisk krets
    sammenhengende system som strømmen kan bevege seg i Eksempel: En krets kan bestå av batteri/stikkontakt, ledninger og lyspærer.
  • elektrisk strøm
    elektroner som beveger seg i samme retning
  • elektron
    en bitte liten partikkel med negativ ladning som finnes i alle atomer
  • isolere strøm
    egenskap til noen materialer (f.eks. plast) som gjør at elektroner står fast og ikke kan bevege seg
  • ladning
    egenskap noen partikler har
    En partikkel kan ha positiv eller negativ ladning.
  • lede strøm
    egenskap som noen materialer har (f.eks. metaller) som gjør at elektroner kan bevege seg og skyves fra atom til atom
  • motstand
    punkt i en elektrisk krets hvor det er tungt å skyve ladninger gjennom
    I motstanden brukes strømmen til å lage lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse eller kommunikasjon, for eksempel i lyspære, kjøleskap, mobil og TV.
  • partikkel
    en liten del av et stoff

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • egenskap
    kjennetegn ved et materiale
    For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut.
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
    For eksempel en gjenstand eller en figur.
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe