naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 5: Registrer funn og lag diagram
I denne økta skal elevene dele funnene sine fra fotojakten, lage tabell og stolpediagram i Excel eller et annet regnearkprogram.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- presentere data i tabellar og diagram som er framstilt med digitale verktøy
- lese og tolke framstillingene
Tidsbruk
5A. Felles oversikt over funn fra fotojakten | 30 minutter |
Ev. kort introduksjon til regneark (f.eks. Excel) | 10 minutter |
5B. Lag tabell og stolpediagram | 35 minutter |
5C. Reflekter rundt bærekraftig utvikling og egne funn | 15 minutter |
TOTALT | 90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
artbestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
-
bærekraftig utviklingå gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
-
fremmed artart som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
-
miljøomgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
-
naturmangfoldvariasjonen av liv
-
økosystemområde med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forskerspirebegrep
-
estimerefinne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe