Undervisningsopplegg

Økt 5: Registrer funn og lag diagram

rynkerose

I denne økta skal elevene registrere dataene sine på nett (miljølære.no) og lage tabell og stolpediagram i Excel eller et annet regnearkprogram.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • presentere data i tabellar og diagram som er framstilt med digitale verktøy
  • lese og tolke framstillingene

Tidsbruk

5A. Registrere egne funn 20 minutter
Ev. kort introduksjon til regneark (f.eks. Excel) 0–10 minutter
5B. Lag tabell og stolpediagram 30-35 minutter
5C. Reflekter rundt bærekraftig utvikling 5 minutter
TOTALT 60 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe