Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 35 minutter

5B. Lag tabell og stolpediagram

1. Elevene lager tabell og stolpediagram. Det ut Oppskrift diagram i regneark til hvert elevpar. La de jobbe seg gjennom.

2. Hjelp elevene med å få satt inn tabeller og stolpediagrammet (siste punkt i elevarket) under punktet 2. Våre funn i brevet til kommunen. 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe