Undervisningsopplegg

Økt 5: Registrer funn og lag diagram

rynkerose

I denne økta skal elevene dele funnene sine fra fotojakten, lage tabell og stolpediagram i Excel eller et annet regnearkprogram.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • presentere data i tabellar og diagram som er framstilt med digitale verktøy
  • lese og tolke framstillingene

Tidsbruk

5A. Felles oversikt over funn fra fotojakten 30 minutter
Ev. kort introduksjon til regneark (f.eks. Excel) 10 minutter
5B. Lag tabell og stolpediagram 35 minutter
5C. Reflekter rundt bærekraftig utvikling og egne funn 15 minutter
TOTALT 90 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).

2. Skriv ut og stift sammen Oppskrift diagram i regneark til hvert elevpar.

3. Gjør klar pc-er om nødvendig og sjekk at de har Excel e.l.

Materialer og utstyr

Datamaskiner med internett og Excel e.l.

Forsøk og praktisk arbeid

5A. Felles oversikt over funn fra fotojakten

Oppfrisking fra forrige økt. I matte og naturfag jobber vi jo med bærekraftig naturmangfold. Husker dere hva vi gjorde forrige økt? Gi elevene litt tid til å tenke selv og la så noen få svare.

Husker dere hva vi skal bruke dette til? Ta forslag i plenum.

Introduser brevmalen. Vi skal nå skrive et brev til kommunen der vi viser hva vi har lært og funnet i nærmiljøet rundt skolen vår. Hver gruppe skriver ett brev, og så sender vi dem samlet. Dere skal nå få et ark som hjelper dere med å skrive brevet. Jeg går rundt og hjelper dere underveis.

Del ut brevmalen til gruppene. 

Felles oversikt

Før vi svarer på brevet skal vi i felleskap få oversikt over hva vi har funnet. 

La elevene jobbe med funn og de fire spørsmålene fra fotojakten sammen i gruppa. Her er det viktig at de forstår at det ikke er en fasit, men at de skal prøve å diskutere seg til forklaringer ut ifra det de tror eller vet fra før. Gå rundt og prat med elevene under diskusjonene.

Ta opp kart over nærmiljøet på storskjem. Be hver gruppe vise  på kartet hvor de fant de fremmede artene, vise bilder de har tatt og svare på de fire spørsmålene. Oppsummer elevenes svar når alle har delt. Lag et felles kart over elevenes funn i Miljølære eller i et valgfritt kart og dele det med elevene slik at de kan sette det inn i brevet. 

Se på kartet i fellesskap. 

Her ser vi alle funn og registreringer som vi har gjort sammen. Nå har vi lært mye om fremmede arter og funnet noen av disse i nærmiljøet rundt skolen vår. Før vi skal sende svarbrev til kommunen, skal vi nå se på hvor mange vi fant av de fremmede artene vi har jobbet med.

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

5B. Lag tabell og stolpediagram

1. Elevene lager tabell og stolpediagram. Det ut Oppskrift diagram i regneark til hvert elevpar. La de jobbe seg gjennom.

2. Hjelp elevene med å få satt inn tabeller og stolpediagrammet (siste punkt i elevarket) under punktet 2. Våre funn i brevet til kommunen. 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

5C. Reflekter rundt bærekraftig utvikling

Åpne ett av diagrammene på storskjerm. Oppsummer hvilken fremmed art klassen har funnet flest av, og hvilken de har funnet færrest av.

Spør: Hvorfor tror dere at det er flere av én fremmed art enn en annen?

[Størrelsen, hvor raskt arten vokser i forhold til en annen, frøspredning.]

Spør: Hvorfor er de fremmede artene i nærmiljøet vårt er et problem?

[De fortrenger de artene som naturlig hører hjemme der og naturmangfoldet blir mindre]

Spør: Hvorfor er det er viktig med naturmangfold?

[Vi trenger et stort naturmangfold av mange grunner. Hvis vi ser det fra menneskers ståsted, er noen arter viktige fordi de gir oss mat, noen kan vi lage medisiner av, noen bruker vi til å bygge hus og lage ting, noen som husdyr og kjæledyr, mange planter liker vi å se på og de gir oss frisk luft. Naturen er rett og slett viktig for at vi skal ha det godt, og vi må bevare den for fremtiden slik at de som kommer etter oss også kan ha det godt. ] 

 

Oppsummer. Noen av de fremmede artene har stor negativ påvirkning på stedegne arter, altså arter som hører naturlig til i Norge. Det er disse fremmede artene som kan ha stor negativ påvirkning på norsk natur. Disse artene kan spre seg så mye at noen av de stedegne artene kanskje kan forsvinne etter hvert. Men vi kan gjøre noe for å begrense spredningen. Derfor er det viktig at vi forteller kommunen om det vi har funnet.

La elevene skrive svar på punkt 1 og 3 i brevet til kommunen. 

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe