Undervisningsopplegg

Økt 4: Fotojakt

gullregn 2

I denne økta skal elevene gå på fotojakt i nærmiljøet sitt etter fremmede arter. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • dokumentere observasjoner med foto
  • reflektere rundt egne funn

Tidsbruk

4A. Bli kjent med artene (inne)  10 minutter
4B. Gjennomfør fotojakten (ute)  80 minutter 
TOTALT  90 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe