Undervisningsopplegg

Økt 4: Fotojakt

gullregn 2

I denne økta skal elevene gå på fotojakt i nærmiljøet sitt etter fremmede arter. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • dokumentere observasjoner med foto
  • reflektere rundt egne funn

Tidsbruk

4A. Bli kjent med artene (inne)  10 minutter
4B. Gjennomfør fotojakten (ute)  80 minutter 
TOTALT  90 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).

2. Sjekk hvilke fremmede arter elever har funnet i ditt område tidligere. Velg f.eks. landsdel eller fylke, og velg bort alt annet en "SE" (fremmede afrter med Svært høy risiko) på Artskart

3. Dersom elevene skal arbeide i et nytt område, foretar du en befaring til området for å se hvilke arter som finnes der. Plukk med deg eksemplarer av artene som du kan vise til elevene.

4. Gjør deg kjent med artene du har valgt. Les for eksempel om artene på Fremmedartslista 2018

5. Velg ut 5-10 artskort. Elevene skal deles inn i grupper på tre og hver gruppe skal få et sett med artskort. Skriv ut artskortene, lønner seg å laminere arkene før de klippes opp.

6. Skriv ut arket med de fire spørsmålene og et kart over skolens nærområde til hver gruppe.

7. Logg inn på miljølære og lag elevkoder til elevene. Om det er første gang du undersøker området, må du også opprette området i databasen. Neste gang velger du bare området og lager elevkoder.

 

Materialer og utstyr

Hver gruppe skal ha

  • et kamera
  • ev. et utskrevet kart over skolens nærmiljø
  • en penn
  • ark med tre spørsmål
  • målebånd?

Er del av

Forsøk og praktisk arbeid

4A. Bli kjent med artene (inne)

Oppfrisking fra forrige økt. I matte og naturfag jobber vi jo med bærekraftig naturmangfold. Husker dere hva vi gjorde forrige økt? Gi elevene litt tid til å tenke selv og la så noen få svare.

Husker dere hva vi skal bruke dette til? Ta forslag i plenum.

Vi skal skrive brev til kommunen der vi viser hva vi har lært og funnet i nærmiljøet rundt skolen vår. Hver gruppe skal skrive et brev, og så sender vi dem samlet.

 

Minn elevene på brevet. Det er gått litt tid siden vi fikk vi brevet fra kommunen, husker dere hva de spurte oss om hjelp til?

La noen elever få svare, og avslutt med å lese fra brevet:

Kan dere hjelpe meg med å undersøke og kartlegge om disse artene finnes i skolens nærmiljø, og hvor mye det er av dem? Kan dere også komme med forslag til tiltak?

Introduser fotojakten. Nå har vi jobbet med dette en stund og lært mange nye begreper (se på begrepsarket), og vi har blitt kjent med to fremmede arter som har svært høy risiko for norsk natur: kongekrabben og hagelupinen. Men kommunen vil at vi skal utforske nærmiljøet vårt, så da blir vi kanskje kjent med enda flere fremmede arter! Nå skal dere jobbe i grupper og gå på fotojakt etter fremmede arter! Men før fotojakten kan begynne må vi forberede oss litt.

Forbered elevene. Del elevene i grupper på tre. Gi hver gruppe artskort over de 5 -10 artene som finnes i skolens nærmiljø.

Gi hver gruppe ansvar for å være ekspert på en av artene. Gi dem deretter to minutter til å finne 2-3 kjennetegn på "arten sin" som de til slutt deler med klassen. 

Fortell elevene at de kan bruke artskortene til å kjenne igjen artene i naturen. Dersom det er aktuelt å bruke mobile enheter i felt, kan dere også bruke Artsorakelet.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe

Er del av

Forsøk og praktisk arbeid

4B. Gjennomfør fotojakten (ute)

Del ut utstyr. Hver gruppe skal ha:

  • et kamera
  • et utskrevet kart over skolens nærmiljø
  • en penn
  • artskort
  • arket med de fire spørsmålene

Fotojakten foregår ved elevgruppene leter etter artene  som kommunen ba om hjelp til å finne (eller arter du har bestemt deg for).

Forklar hva de skal gjøre. Still gjerne elevene i en sirkel når du gir informasjon: Når dere finner artene setter dere kryss på kartet. Hvis det er mange eksemplarer på et sted, holder det med ett kryss. Ta et oversiktsbilde av området samt noen nærbilder av arten. Få med artskortet på bildet, og se om den ligner på den dere tror det er.

Be elevene se på spørsmålene på arket. Husk å notere nøye på arket for senere skal vi legge inn funnene våre på datamaskinen. Merk dere at dere skal telle hvor mange eksemplarer det finnes på området. Er det for mange for å telle må dere estimere.

Vis elevene hvor området er avgrenset til.

 

Oppsummer. Still spørsmål til hver gruppe etter hvert som de blir ferdige: 

  • Hva fant dere?
  • Hvor fant dere den?
  • Hva var problemet med at den var der?
  • Hva kan gjøres for å bekjempe/begrense den?
  • Hvordan telte/estimerte dere?

osv.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe

Er del av