Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 60 minutter

4B. Gjennomfør fotojakten (ute)

Del ut utstyr. Hver gruppe skal ha:

  • et kamera
  • et utskrevet kart over skolens nærmiljø
  • en penn
  • artskort
  • arket med de fire spørsmålene

Fotojakten foregår ved elevgruppene leter etter artene  som kommunen ba om hjelp til å finne (eller arter du har bestemt deg for).

Forklar hva de skal gjøre. Still gjerne elevene i en sirkel når du gir informasjon: Når dere finner artene setter dere kryss på kartet. Hvis det er mange eksemplarer på et sted, holder det med ett kryss. Ta et oversiktsbilde av området samt noen nærbilder av arten. Få med artskortet på bildet, og se om den ligner på den dere tror det er.

Be elevene se på spørsmålene på arket. Husk å notere nøye på arket for senere skal vi legge inn funnene våre på datamaskinen. Merk dere at dere skal telle hvor mange eksemplarer det finnes på området. Er det for mange for å telle må dere estimere.

Vis elevene hvor området er avgrenset til.

 

Oppsummer. Still spørsmål til hver gruppe etter hvert som de blir ferdige: 

  • Hva fant dere?
  • Hvor fant dere den?
  • Hva var problemet med at den var der?
  • Hva kan gjøres for å bekjempe/begrense den?
  • Hvordan telte/estimerte dere?

osv.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe