Undervisningsopplegg

Tidsbruk

  • 45 min.

Økt 1: Lag-på-lag-mønster

Hva kjennetegner lagdelte mønster? I denne økta skal elevene sammenligne to modeller, og deretter sammenligne tre bilder.

Læringsmål

Elevene skal

  • forstå hva lagdelte mønster er, og at de kan se forskjellige ut
  • lære at geologer kaller lag-på-lag-steiner for sedimentære bergarter

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
 1A. Definere lag-på-lag  15 minutter
 1B. Sammenlige bilder  30 minutter
 TOTALT  45 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bergarter
    forskjellige typer stein
  • fossil
    spor etter liv fra fortiden, for eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader
  • sedimentære bergarter
    lag-på-lag-stein

Forskerspirebegrep

  • modell
    ligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting