naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Argumentasjon
TEMA
Argumentasjon
Argumentasjon er en av de viktigste drivkreftene i naturvitenskapelig praksis og dermed et sentralt kjennetegn ved naturvitenskap. Her finner dere en serie artikler om argumentasjon. Artiklene kan leses enkeltvis eller som en helhet.
Ressursoversikt
Alle målgrupper
- Alle målgrupper
- Naturfag Barnetrinn
- Naturfag ungdomstrinn
- Naturfag vg 1
- Biologi 1 og 2
- Fysikk 1 og 2
- Kjemi 1 og 2
- Geofag X, 1 og 2
- TOF X, 1 og 2
Aktiviteter som fremmer diskusjon og argumentasjon i små grupper
Artikkel
barnetrinn 1-2
barnetrinn 3-4
barnetrinn 5-7
ungdomstrinn 8-10
vg1
biologi 1
biologi 2
fysikk 1
fysikk 2
kjemi 1
kjemi 2
geofag x og 1
geofag 2
teknologi og forskningslære x og 1
teknologi og forskningslære 2
Argumentasjon
Sidekompleks
barnetrinn 1-2
barnetrinn 3-4
barnetrinn 5-7
ungdomstrinn 8-10
vg1
biologi 1
biologi 2
fysikk 1
fysikk 2
kjemi 1
kjemi 2
geofag x og 1
geofag 2
teknologi og forskningslære x og 1
teknologi og forskningslære 2
Argumentasjon i grubletegninger
Artikkel
barnetrinn 1-2
barnetrinn 3-4
barnetrinn 5-7
ungdomstrinn 8-10
vg1
Den utforskende samtalen
Artikkel
barnetrinn 1-2
barnetrinn 3-4
barnetrinn 5-7
ungdomstrinn 8-10
vg1
Gi din stemme for naturfaget i skolen – en retorisk hyllest til naturfaglig opplysning
Artikkel
barnetrinn 1-2
barnetrinn 3-4
barnetrinn 5-7
ungdomstrinn 8-10
vg1
biologi 1
biologi 2
fysikk 1
fysikk 2
kjemi 1
kjemi 2
geofag x og 1
geofag 2
teknologi og forskningslære x og 1
teknologi og forskningslære 2
Hvordan kan læreren håndtere debatter?
Artikkel
barnetrinn 1-2
barnetrinn 3-4
barnetrinn 5-7
ungdomstrinn 8-10
vg1
biologi 1
biologi 2
fysikk 1
fysikk 2
kjemi 1
kjemi 2
geofag x og 1
geofag 2
teknologi og forskningslære x og 1
teknologi og forskningslære 2
Hvordan kan vi argumentere for et standpunkt?
Artikkel
barnetrinn 1-2
barnetrinn 3-4
barnetrinn 5-7
ungdomstrinn 8-10
vg1
biologi 1
biologi 2
fysikk 1
fysikk 2
kjemi 1
kjemi 2
geofag x og 1
geofag 2
teknologi og forskningslære x og 1
teknologi og forskningslære 2
Hvordan tilrettelegge for argumentasjon i undervisningen?
Artikkel
barnetrinn 1-2
barnetrinn 3-4
barnetrinn 5-7
ungdomstrinn 8-10
vg1
biologi 1
biologi 2
fysikk 1
fysikk 2
kjemi 1
kjemi 2
geofag x og 1
geofag 2
teknologi og forskningslære x og 1
teknologi og forskningslære 2
Hvorfor argumentasjon i naturfag?
Artikkel
barnetrinn 1-2
barnetrinn 3-4
barnetrinn 5-7
ungdomstrinn 8-10
vg1
biologi 1
biologi 2
fysikk 1
fysikk 2
kjemi 1
kjemi 2
geofag x og 1
geofag 2
teknologi og forskningslære x og 1
teknologi og forskningslære 2
Kunnskap og miljøbevissthet gjennom utforskende feltarbeid
Artikkel
ungdomstrinn 8-10
vg1
biologi 1
biologi 2
teknologi og forskningslære x og 1
teknologi og forskningslære 2
Skriving av eksperimentrapporter som opplæring i argumentering
Artikkel
barnetrinn 1-2
barnetrinn 3-4
barnetrinn 5-7
ungdomstrinn 8-10
vg1
biologi 1
biologi 2
fysikk 1
fysikk 2
kjemi 1
kjemi 2
geofag x og 1
geofag 2
teknologi og forskningslære x og 1
teknologi og forskningslære 2
Å utveksle meninger i par-rollespill
Artikkel
barnetrinn 5-7
ungdomstrinn 8-10
vg1
biologi 1
biologi 2
fysikk 1
fysikk 2
kjemi 1
kjemi 2