Diskusjonsoppgave

Passer for

  • ungdomstrinn 8-10
  • vg1
  • fysikk 2

Er all stråling farleg?

8.12 Er all stråling farlig NN

Vis grubleteikninga til elevane. PDF: bokmål | nynorsk

Les høgt dei ulike utsegnene eller la elevane lese dei sjølve. 

Bruk  tenk-par-del  der kvar enkelt elev først tenker gjennom kven han/ho er mest einig med. La dei så fortelje kvarandre to og to kva dei tenker. Be dei om å grunngi kvifor dei tenker som dei gjer. La til slutt nokre av elevane fortelje heile klassen kva dei snakka om. 

Vis det elektromagnetiske spekteret til elevane. Spør: Kva for eigenskapar har dei uike typane av stråling? Bruk  tenk-par-del . Be elevane finne kva for strålingstypar som er farlege og korleis vi kan unngå å bli skada av desse. Spør: Korleis trur de livet ville ha vore dersom vi ikkje visste korleis vi kunne bruke elektromagnetisk stråling? Bruk  tenk-par-del . 

Sei: Stråling er rundt oss heile tida. Lyset som kjem inn i auga våre er stråling. Synleg lys er ein liten del av det elektromagnetiske spekteret som går frå radiobølger til gammastråling. Nokre typar stråling er skadelege fordi dei overfører energi til cellene våre. Men alle typar stråling kan også vere nyttige. For eksempel kan for mange gammastrålar eller røntgenstrålar øydelegge celler eller endre DNAet og gi kreft. Men røntgenstrålar hjelper oss med å sjå inni kroppen, og begge strålingstypane blir bruka for å drepe kreftceller. Nokre typar mikrobølger kan varme opp vatn, og sidan cellene våre er fulle av vant kan dette skade oss. Andre typar mikrobølger ber mobiltelefonsignal og gjer veldig lite skade. For mykje utrafiolett stråling kan gjere oss solbrente eller gi hudkreft, men huden vår treng ultrafiolett stråling for å lage vitamin D. Det er viktig å ikkje bli eksponert for for mykje av feil type stråling. 

Be elevane lage ei oversikt for å vise risiko og nytte av stråling til foreldre som er bekymra for stråling. 

 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Teknologi og design
      • beskrive et elektronisk kommunikasjonssystem, forklare hvordan informasjon overføres fra avsender til mottaker, og gjøre rede for positive og negative konsekvenser
  • Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
    • Stråling og radioaktivitet
      • forklare ozonlagets betydning for innstrålingen fra sola
      • gjennomføre forsøk med radioaktivitet, halveringstid og bakgrunnsstråling, forklare fenomenene og gjøre enkle beregninger
      • beskrive kjennetegn ved ulike typer ioniserende stråling og gi eksempler på hvordan slik stråling utnyttes til teknisk og medisinsk bruk
  • Etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
    • Stråling og radioaktivitet
      • forklare ozonlagets betydning for innstrålingen fra sola
      • gjennomføre forsøk med radioaktivitet, halveringstid og bakgrunnsstråling, forklare fenomenene og gjøre enkle beregninger
      • beskrive kjennetegn ved ulike typer ioniserende stråling og gi eksempler på hvordan slik stråling utnyttes til teknisk og medisinsk bruk

Læreplan i fysikk - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Fysikk 2
    • Fysikk og teknologi
      • beskrive fysiske prinsipper bak medisinske undersøkelser som røntgen, ultralydavbildning og magnetisk resonansavbildning